I dag visade SAS delårsrapport en förlust på 3,7 miljarder första kvartalet. Bolaget har som många andra fått ta del av statliga pengar i form av omsättningsstöd och permitteringsstöd. Liksom statliga lånegarantier från Sverige och Danmark på 3 miljarder kronor. Men frågan är om det räcker för att bolaget ska överleva?
Här i Sverige äger staten 15% av SAS, och kan behöva ta ställning till om man måste putta in ännu mera pengar i bolaget för att det ska klara sig. Jacob Wallenberg, som företrädare för största privata ägaren, sa nyligen i en intervju med DI att bolaget är ”samhällskritiskt” och att staten bör gå in för att ”det är helt avgörande för den svenska och skandinaviska exportindustrin”.
Nedlagt bolag ger nya i dess ställe
Staffan Salén, vd för företagsgruppen Salénia som har ett ben i flygbranschen, menar dock att flygförbindelser alltid kommer att finnas.
– Hur Swiss kom efter Swissair är ett exempel på att det alltid kommer att finnas flygtrafik till stora städer. När ett bolag lägger ner en linje kommer ofta ett par nya bolag in i dess ställe, säger han i SVT:s Ekonomibyrån.
”Danmark har störst intresse”
Så borde svenska staten rädda SAS eller inte?
– Man får ju skilja på att ge allmänna stöd och delta utifrån sin ägarandel i en nyemission. Det lär dock inte bli någon vidare affär. Sedan 2009 har SAS tagit in cirka 15 miljarder kronor från ägarna, medan börsvärdet idag är drygt 4 miljarder.
Vem borde ta täten i en räddningsaktion?
– De som borde vara mest intresserade av att stoppa in pengar i SAS är det den danska staten, i och med att Kastrup är en av Danmarks största arbetsgivare med tio gånger högre börsvärde än SAS.
Men är det inte viktigt för näringslivet att vi har ”vårt eget bolag” på hemmaplan, som det brukar låta?
– Det viktiga är ju i slutänden att det flygs. SAS har en bra produkt och en av Sveriges bästa vd:ar. Men de har lika lite som någon annan tjänat pengar de senaste 15 åren, konstaterar Staffan Salén.
Ekonomibyrån publiceras varje torsdag kväll på SVT Play. Det sänds också i SVT2 22:10.
Programledare: Alexander Norén.