J35 Draken, J29 Tunnan, A32 Lansen, JAS 39 Gripen, SK-60 och JA37 Viggen, alla med motorer helt eller delvis från Volvo Aero Foto: Lasse Hejdenberg

Volvo Aero blir brittiskt

Uppdaterad
Publicerad

Svensk traditionsrik tillverkare av flygmotorer sen över 70 år tillbaka får utländska ägare när Volvokoncernen väljer att satsa på sina kärnverksamheter

Tunnan, Lansen, Draken, Viggen och nu på senare år Jas.

Trollhätteindustrin Volvo Aero (tidigare känt bl a under namnet Volvo Flygmotor) har haft mer än ett finger med i spelet i näst intill varenda flygplan som flugit för det svenska flygvapnet.

En gång i tiden var det inte alls någon konstig sak att tillverkning av jetmotorer skedde under Volvos paraply, idag är verkligheten en annan. En av anledningarna till försäljningen är att Volvo vill koncentrera sig på det som är deras kärnverksamhet idag:

– Lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och, det vill jag poängtera, industriella och marina motorer, säger Volvochefen Olof Persson till TT och markerar samtidigt att ingen försäljning är aktuell av Volvo Penta som bland annat gör båtmotorer.

Ny ägare förutsättning för utveckling

Volvo Aero är beroende av stora investeringar för att utvecklas.

– När det gäller flygindustrin pratar vi om tioårscykler. När jag tittade på vad Volvokoncernen skulle fokusera på och vad Volvo Aero behöver för att kunna ta nästa steg såg jag att det bästa vore om vi hittade en ny ägare som kunde göra det.

Global jätte köpare

Köparen, den brittiska verkstadskoncernen GKN, omsätter över 60 miljarder kronor årligen och har över 40.000 anställda i fler än 30 länder.

Och som underleverantör till fordons- och flygindustrin är Volvo Aeros verksamhetsområde inga nyheter. GKN har på olika sätt varit inblandat i allt från Spitfire till Airbus.

– Vi har haft ögonen på Volvo Aero länge, säger  GKNs informationschef Chris Fox till TT. Och gör klart att de inte har för avsikt vare sig att stänga någon enhet i Sverige eller dra ner på verksamheten.

Glädje i Trollhättan

På Metall-klubben i Trollhättan är man glada att valet föll på GKN.

– Vi hade ett krav på Olof Persson och det var att det skulle vara en industriell ägare och inget investmentbolag. Det har vi fått och då är vi nöjda, säger Mats Eriksson till TT.

Försäljningen väntas lyfta AB Volvos rörelseresultat för tredje kvartalet med cirka 200 miljoner kronor, och minska koncernens nettoskuld med cirka 5 miljarder kronor, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.