En person stående inomhus i ett kontorsmiljö med stora fönster som släpper in dagsljus, iförd en vit skjorta och svart tröja. I bakgrunden syns en stadsmiljö genom fönstret.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Mer än åtta miljoner svenskar ska deklarera 2025. Skatteverkets expert Emelie Kröhn berättar om de vanligaste missen vid deklarationen – och hur man undviker de. Foto: SVT/Sebastian Strandberg

Guide: Allt du bör veta när du ska deklarera

Uppdaterad
Publicerad

Den 2 april är sista dagen att godkänna deklarationen digitalt om du vill ha pengar redan före påsk. Här kommer en guide till det viktigaste du behöver tänka på när du deklarerar.

ALLT OM DEKLARATIONEN 2025

Viktiga datum

2 mars: Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen elektroniskt.

3-7 mars: Du som har digital brevlåda får din deklaration som en pdf-fil. Om du saknar digital brevlåda hittar du din deklaration på Mina sidor på Skatteverket den 7 mars.

17 mars- 15 april Om du saknar digital brevlåda kommer deklarationen med posten.

18 mars: Den digitala deklarationen öppnar på Skatteverkets sajt eller app.

2 april: Sista dagen att godkänna deklarationen digitalt, utan ändringar eller tillägg, för att få tillbaka på skatten i april.

7-11 april Den som har deklarerat digitalt senast 2 april får sitt slutskattebesked och eventuell återbäring.

2-6 juni Den som deklarerat digitalt senast 2 maj får sitt slutskattebesked och eventuell återbäring.

Vilka saker behöver jag kontrollera i deklarationen?

De flesta inkomster som du har haft under året kommer Skatteverket att ha fått uppgifter om. Arbetsgivare är skyldiga att lämna inkomstuppgifter och bankerna är skyldiga att rapportera inkomst från kapital. Men när du får deklarationen har du ansvar att kontrollera att uppgifterna stämmer.

– Sedan behöver du fundera på om du har haft andra inkomster. Har jag hyrt ut min bostad, har jag köpt eller sålt aktier? Då kan det vara bra att hämta in uppgifter, säger Emelie Köhn på Skatteverket.

Nytt för 2025 är att Skatteverket kommer att tydliggöra vilka inkomstuppgifter de fått från digitala plattformar som du använt för att hyra ut eller sälja saker.

Vad händer om jag glömmer att deklarera?

Den som har missat att deklarera i tid får en påminnelse från Skatteverket och kan behöva betala en förseningsavgift på 1 250 kronor. Du kan få upp till tre förseningsavgifter på totalt 3 750 kronor.

Om du inte lämnar in någon deklaration alls gör Skatteverket en så kallad skönsbeskattning. Det innebär att din skatt beräknas utifrån de uppgifter som kommit in från din arbetsgivare och din bank. Förutom förseningsavgiften får du i så fall även betala en straffavgift som kallas skattetillägg.

Får jag göra avdrag för resor till arbetet?

Avdrag för resor till och från arbetet är ett av de vanligaste tilläggen människor gör i deklarationen. Det är också det avdrag som oftast blir fel, enligt Skatteverket.

– Det man behöver tänka på är att om man åker med egen bil behöver man göra en tidsvinst på minst 2 timmar per dag jämfört med att åka kollektivt. Det behöver också vara minst 5 km mellan arbetsplats och hem, närmaste vägen, säger Emelie Köhn på Skatteverket.

Avdrag får göras för reseutgifter som överstiger 11 000 kronor.

Hur mycket får jag dra av för renovering?

Nytt för deklarationen 2025 är att rut- och rotavdragen under det andra halvåret 2024 tillfälligt höjdes till sammanlagt 150 000 kronor.

Under det första halvåret 2024 och från och med den 1 januari 2025 gäller den ordinarie nivån på totalt 75 000 kronor.

För dem som berörs kommer nivån på avdraget att framgå av kontrolluppgifterna i deklarationen.

När kommer skatteåterbäringen?

Den som har skatt att få tillbaka kan ha det på sitt konto redan i början av april. Den tidigaste utbetalningen förutsätter att du har registretat ditt bankkonto hos Skatteverket, att du har deklarerat digitalt senast den 2 april och att du inte har gjort några tillägg eller ändringar.

Den som har deklarerat senast den 2 maj kommer att få pengarna utbetalade i början på juni.

Vad är kvarskatt?

Om din arbetsgivare under året dragit av mindre i skatt än den totala skatt du ska betala kan du få betala kvarskatt, även kallad restskatt.

Du kan också få kvarskatt om du gjort stora vinster under året, till exempel om du sålt en bostad eller aktier.

Vad händer om det blir fel?

Den som har lämnat in oriktiga uppgifter till Skatteverket kan få en straffavgift eller så kallat skattetillägg. Avgiften kan tas ut oavsett om felet skett medvetet eller omedvetet.

– Lite förenklat är det så att det läggs på 40 procent ovanpå den skatt du ska betala som vi anser att du har undanhållit genom den felaktiga uppgiften, säger Emelie Köhn på Skatteverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.