Bild från Volvos fabrik i Uddevalla. Foto: TT

Volvo har blivit en lyxbil

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Med en vinst på närmare tio miljarder kronor får Volvo Personvagnar nu betalt för sin satsning att bli ett lyxmärke. Och vinsterna kommer att flöda in de närmaste åren. Men sedan blir det osäkert. För bilbranschen är i gungning.

Jan Nylander

Ekonomireporter

Det är framför allt två saker som gör att Volvo Personvagnar nu redovisar rekordvinst. Volvos största lyxbil Volvo XC 90 som i värstingutförandet går på över en miljon kronor har blivit en kassako för Volvo. Det är framför allt på denna bil som gör att Volvo Personvagnar nu tjänar så mycket pengar. Det späs på av att försäljningen dragit i väg i USA där dollarkursen gör att vinsterna går i taket.

Resultatet visar också att Volvo Personvagnar tagit klivet upp i lyxbilsklassen, eller premiumsegmentet som bilanalytikerna kallar det. Det är det som alla chefer för Volvo Personvagnar under många år kämpat för att nå men inte riktigt lyckats med. Men nu är alltså Volvo där.

Volvo Cars

Med de nya bilmodellerna kan Volvo nu slåss med de tre stora tyska bilmärkena BMW, Mercedes och Audi. Och genom att göra exklusiva bilar går det att ta bättre betalt och vad vi sett hittills är troligen bara början. Räkna med att vinsterna fortsätter att öka de närmaste åren när Volvos Personvagnar fortsätter att rulla ut nya modeller. Då kan Volvo fortsätta att höja priserna jämfört med vad man kunde ta betalt för de gamla modellerna som hade utvecklats med den amerikanska biljätten Ford. Men i de nya modellerna har Volvos utvecklingsingenjörer kunnat välja mer exklusivt material utan att behöva snegla på vad Fords representanter valt för sina modeller. Dessutom har de kinesiska ägarna bakom Volvo sett till att det funnits tillräckligt med pengar och framför allt krävt resultat vilket gjort att Volvobilarna nu är snäppet bättre än föregångarna.

Inte för vräkig

Volvos har alltså blivit en lyxbil för de rika affärsmän i Kina och i USA som vill ha en stor säker bil som inte är alltför vräkig. Det är bara i Sverige som Volvo fortfarande försöker vara en folkbil.

De närmaste åren ser därför ljusa ut för Volvo Personvagnar. Men framtiden är mycket osäker. För redan om några år beräknas elbilen ha slagit igenom på allvar. I takt med att priset på batterier sjunker kommer vi att få elbilar som kostar lika mycket som bensindrivna fordon och då öppnas en helt ny marknad.

Där finns redan Tesla som satsar stort på att göra billigare elbilar och där har Volvo hittills inte riktigt hängt med i konkurrensen. Det finns också ett antal kinesiska fordonstillverkare som hoppas på ett internationellt genombrott genom att Kinas regering nu satsar hårt på att landet ska bli en föregångare.

Köer och miljöproblem kan försvinna

Ett annan större utmaning är de självkörande bilarna som kommer att slå i genom på bred front om några år. För då kommer det att finnas tjänster där man bara trycker på en app så dyker en bil upp och kör en till den adress man vill.

Du får alltså en taxi men behöver inte betala för föraren. Det gör att tjänsten blir så billig att den i många fall kan konkurrera ut bilägandet. För varför ska du äga en bil med bekymret att hitta en parkeringsplats, se till att bilen får service och försäkringar när du bara använder den någon timme om dagen.

Det finns redan beräkningar som visar att med smarta system med självkörande bilar som rullar omkring i stadskärnorna behövs det mycket färre bilar i framtiden. Det innebär att en stor del av de köer och miljöproblem vi har nu försvinner. Men det innebär också att det behövs tillverkas mycket färre bilar i framtiden vilket blir ett bekymmer för världens alla biltillverkare.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Volvo Cars

Mer i ämnet