Genom beslutet gäller nu liknande regler för elsparkcyklar som för vanliga cyklar och elcyklar, enligt Tomas Eneroth (S)
Sedan tidigare har regeringen beslutat om parkeringförbud för elsparkcyklar på gång- och cykelbanor.
– Det är ingen mänsklig rättighet att slänga elsparkcyklar överallt, det ska vara ordning och reda, säger Tomas Eneroth.
Förordningen träder i kraft 1 september. Den som trotsar reglerna och kör elsparkcykel på gångbanor riskerar böter.
När det gäller felparkerade elsparkcyklar är det företaget som riskerar böter.
Cheferna kritiska
August Svedenstedt, Sverigechef på elsparkcykelföretaget Tier, är dock kritisk till förbudet. Den nya förordningen implementeras för snabbt vilket gör att kommunerna inte hinner ta fram fler cykelbanor, menar han.
– Om detta nu betyder att elsparkcykeln ska samsas på en trafikerad väg intill bilar och lastbilar, vad innebär det för säkerheten?
Svedenstedt anser att en lösning hade varit en upphandling av mikromobilitetstjänster på kommunnivå.
– Det har man gjort i till exempel London, Oslo och Paris och då kan man ha krav på precis allting, säger han och fortsätter:
– Men det man gör nu är att göra den ena regleringen efter den andra, något som inte är förankrat med bolagen och kommunerna.
Även Christina Moe Gjerde, Nordenchef på Voi, kritiserar förordningen ur ett säkerhetsperspektiv.
– Det är redan lagstiftat om att man inte får köra snabbare än sex kilometer i timmen på gångbanan.
– Nu lanseras en lösning som kan vara direkt trafikfarlig, säger hon.
”Mycket välkommet”
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, välkomnar förbudet.
– Detta kommer hjälpa att få ordning på de problem som elsparkcyklarna skapar för gående, med otrygga omkörningar och olyckor, säger han i en skriftlig kommentar till SVT.
– Vi föreslog ett förbud redan för tre år sedan och hade behövt det redan då, säger Helldén.