Därmed kan järnvägsplanen för sträckan tas fram, och bygget av den första milen mellan Umeå och Dåva industriområde kan börja byggas.
–Vi går nu in i ett mer operativt skede och jag hoppas vi är igång efter årsskiftet säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB till SVT Norrbotten.
Klart med 200 miljoner
Förutom 100 miljoner kronor från EU, är det sedan tidigare klart att länsstyrelserna i Norrbotten och Västerbotten skjuter till lika mycket.
Totalt finns därmed nu 200 miljoner kronor klara till bygget av Norrbotniabanan.
–Då kan vi beställa arbetet av Trafikverket, säger Gusten Granström.
Igång 2018
Han vill inte säga exakt när bygget av första sträckan kommer igång.
–Regeringen har sagt att det ska vara igång under denna mandatperiod. Så vi beräknar att själva bygget av första etappen kommer igång under 2018, säger Gusten Granström.
Minst 10 år
Förutom dom redan klara pengarna räknar Gusten Granström också med att Umeå och Skellefteå kommuner bidrar till den första sträckan.
Hur länge tar det då innan hela sträckan av Norrbotniabanan Umeå-Luleå är klar?
–Enligt planerna ska det ta minst 10 år, från första spadtaget 2018. Men det är mycket som vi inte vet än, så det är mycket svårt att slå fast en sådan tidsplan. säger Gusten Granström.