De 3,2 miljoner resenärer Swedavia har uppmätt motsvarar en ökning på 14 procent sedan juli förra året. Så många har inte flugit under en enskild månad sedan oktober 2019. Transportstyrelsens siffror visar att vi hittills i år uppnått 77 procent av flygresorna så här års 2019.
Ett slags uppdämt behov av att åka på semesterresa kan vara en orsak, menar Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning.
– Att siffrorna är så starka för just juli kan ju faktiskt också bero på vädret här hemma. Det har ju varit ganska blött.
Går emot prognosen
Transportstyrelsens prognos från i våras förutspådde att det skulle bli förhållandevis få flygresor för svenskarna i sommar, med tanke på lågkonjunkturen. Men flygtrafiken fortsätter att återhämta sig, och om prognoserna håller kommer utrikestrafiken ha återhämtat sig helt till 2025. Inrikestrafiken, däremot, kanske aldrig blir vad den en gång var. Framför allt på grund av att affärsresorna minskar betydligt.
– Det kan bero på resepolicy och klimathänsyn, men kanske framför allt de digitala hjälpmedlen som finns i form av olika digitala mötesplattformar, säger Simon Posluk.
Begreppet ”flygskam” mindre vanligt i dag
Många väljer att åka tåg eller bil för att minska inverkan på klimatet. Begreppet “flygskam” var vanligt för bara ett par år sedan, men enligt klimatpsykologen Kata Nylén är termen, och kanske även fenomenet, på väg bort. Delvis på grund av att debatten till större del fokuserar på strukturell förändring, till skillnad från enskilda konsumentval.
Kata Nylén menar att medan människor behöver semester, finns det ingenting rent psykologiskt som säger att vi behöver resa bort för att bli lyckliga.
– Om vi tänker på det här med att resa för att få sol och värme och att få upptäcka någonting nytt så finns det ofta runt husknuten.
I klippet ser du Kata Nylén berätta varför det inte är lika vanligt att känna flygskam som det var förut.