– Vi tycker det är jättekul. Jag tror att hela Amazon kommer få större uppmärksamhet, och på det viset tror jag även att vi får en större chans att synas, säger Jonas Carlsson, vd för företaget The Friendly Swede.
De säljer allt ifrån badmössor till pennor till kunder världen över via nätet, med Amazon som sin primära plattform.
– Amazon är anledningen till att vi har ett företag över huvud taget. För oss har det varit helt avgörande, vi har haft det som vår enda plattform fram tills nyligen.
Når internationella kunder
Även det svenska underklädesföretaget Miss Mary välkomnar lanseringen. De grundades 1957 och har de senaste åren börjat nå allt fler internationella kunder genom sälja sina produkter via tyska Amazon.
– Vi ser fram emot det. Man kan ju redan nu handla från Amazon i Sverige, men det blir lättare och mer tillgängligt. För oss öppnar det upp möjligheten att möta nya kunder på den svenska marknaden, säger vd Elisabet Sandström.
Hon känner till att Amazon har kritiserats för dåliga arbetsvillkor för de anställda, men hoppas att lanseringen i Sverige ska ge svenska företag en möjlighet att påverka hur Amazons verksamhet ska se ut här.
Satsar på egna plattformar
Företaget Rapunzel of Sweden som säljer löshår till kunder i över 70 länder, använde fram till förra året Amazons tyska hemsida för att sälja sina produkter, men avslutade samarbetet för att satsa mer på sina egna plattformar. En svensk hemsida skulle dock kunna göra att de återvänder till Amazon, säger Tove Virding, kommunikationschef på bolaget
Men det är långt ifrån alla som planerar att sälja sina produkter på svenska Amazon. Flera av de företag som SVT pratat med, som redan säljer sina produkter på Amazon i utlandet, säger att de hellre satsar på sina egna plattformar i Sverige, och att de är osäkra på hur stort intresset egentligen kommer att vara bland svenska konsumenter.