Jennys döttrar missade mer än hälften av skolan förra året. De har fått olika stödinsatser men tycker inte att något har fungerat. Båda har autism och den äldre lider även av ångestproblematik.
– Mellanstadiet ställer högre krav och då rasade hon fullständigt, säger Jenny.
I Finland och på Åland finns inte skolplikt utan endast läroplikt, vilket gör det möjligt för barn att bli undervisade i hemmet.
– Vi ska flytta till Åland, så att de faktiskt kan få lära sig någonting. Ambitionen är att de ska överleva, inte att de ska bli hjärnforskare eller presidenter, säger Jenny.
Nästan alla barn svenska
Antalet barn som får hemundervisning har ökat drastiskt på Åland. 2012 var det endast elva stycken. I dag har siffran stigit till 132. Under våren 2024 kom hela 95 procent av de hemundervisade barnen från Sverige.
Åländska myndigheter har inte gjort uppföljningar på hur barnen klarat sig efter grundskolan. Och det behövs mer forskning på området.
– Studier pekar åt olika håll. Sammantaget klarar de sig ungefär lika bra som i skolan, säger Ditte Storck Christensen, pedagogikdoktorand vid Göteborgs universitet och tidigare tillsynsperson i Sottunga kommun på Åland.
Skolministern: ”Ett stort misslyckande”
Lotta Edholm har varit skolminister i över två år. Hon är inte nöjd med hur långt regeringen kommit i att hjälpa barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar:
– Vi gör stora förändringar nu, både av lagstiftningen där det kommer att bli tydligare att barn har rätt till särskilt stöd, men också genom statsbidrag, till exempel till mindre undervisningsgrupper.
Se en längre intervju med skolministern i spelaren ovan.
NPF-diagnoser
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är ett samlingsnamn för olika tillstånd som påverkar hur hjärnan och nervsystemet fungerar och hanterar information.
Det inkluderar tillstånd som adhd, autism och språkstörning, dyslexi, dyskalkyli, motoriska problem samt tics och Tourettes syndrom.
Det är vanligt med kombinationer av NPF-diagnoser. Det innebär att man kan ha både adhd och autism eller autism och språkstörning. Samvariationen medför ofta att svårigheterna i skolan förstärks. En elev med adhd och inlärningssvårigheter kan till exempel ha svårare att lära sig nya saker, eftersom adhd påverkar uppmärksamhetsförmågan.
(Källa: SPSM – Specialpedagogiska skolmyndigheten)
Skolplikt och läroplikt
Den svenska skolplikten innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas för att ge den avsedda utbildningen. För att inte behöva gå till skolan ska barnet ha ett giltigt skäl att vara frånvarande, till exempel sjukdom eller beviljad ledighet.
Om en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång får hemkommunen under vissa förutsättningar förelägga elevens vårdnadshavare att se till att eleven kommer till skolan.
(Källa: Skolverket)
Den åländska läroplikten innebär en skyldighet för barnet att inhämta grundskolans lärokurs. Läroplikten kan uppfyllas i kommunens grundskola, i en ersättande skola eller genom hemundervisning.
De barn som har sin hemort på Åland kan uppfylla sin läroplikt genom hemundervisning. Då ett barn enligt vårdnadshavarens beslut fullgör läroplikten hemma övergår ansvaret för ordnandet av studierna och ansvaret för att barnet tillägnar sig sådana kunskaper och färdigheter som anges i läroplanen till vårdnadshavaren.
(Källa: Ålands landskapsregering)