Bild uppdelad i två sektioner. På vänster sida syns en person stående med armarna i kors bredvid ett barn som skriver vid ett bord i ett hemtrevligt rum. På höger sida visas en person med långt blont hår iförd en prickig scarf framför en blå bakgrund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är svårt att träffa kompisar”. Hör familjen som flyttat till Åland om för- och nackdelar med hemundervisningen. Foto: YLE

De flyr svenska skolan – för att hemundervisa på Åland

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Åland har de senaste åren fått ta emot en särskild sorts invandrare – svenska barnfamiljer som flytt den svenska skolplikten, visar en granskning av Yle.

Under 2024 var 95 procent av alla hemundervisade barn på Åland svenska.

– Mina barn blir sjuka av att vara i skolmiljön, säger Jenny, som nu hemskolar sina två döttrar på Åland.

Jennys döttrar missade mer än hälften av skolan förra året. De har fått olika stödinsatser men tycker inte att något har fungerat. Båda har autism och den äldre lider även av ångestproblematik.

– Mellanstadiet ställer högre krav och då rasade hon fullständigt, säger Jenny.

I Finland och på Åland finns inte skolplikt utan endast läroplikt, vilket gör det möjligt för barn att bli undervisade i hemmet.

– Vi ska flytta till Åland, så att de faktiskt kan få lära sig någonting. Ambitionen är att de ska överleva, inte att de ska bli hjärnforskare eller presidenter, säger Jenny.

Nästan alla barn svenska

Antalet barn som får hemundervisning har ökat drastiskt på Åland. 2012 var det endast elva stycken. I dag har siffran stigit till 132. Under våren 2024 kom hela 95 procent av de hemundervisade barnen från Sverige.

Åländska myndigheter har inte gjort uppföljningar på hur barnen klarat sig efter grundskolan. Och det behövs mer forskning på området.

– Studier pekar åt olika håll. Sammantaget klarar de sig ungefär lika bra som i skolan, säger Ditte Storck Christensen, pedagogikdoktorand vid Göteborgs universitet och tidigare tillsynsperson i Sottunga kommun på Åland.

Sveriges skolminister Lotta Edholm

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Inte nöjd. Hör skolminister Lotta Edholm om svenskarna som emigrerar. Foto: SVT

Skolministern: ”Ett stort misslyckande”

Lotta Edholm har varit skolminister i över två år. Hon är inte nöjd med hur långt regeringen kommit i att hjälpa barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar:

– Vi gör stora förändringar nu, både av lagstiftningen där det kommer att bli tydligare att barn har rätt till särskilt stöd, men också genom statsbidrag, till exempel till mindre undervisningsgrupper.

Se en längre intervju med skolministern i spelaren ovan.

NPF-diagnoser

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är ett samlingsnamn för olika tillstånd som påverkar hur hjärnan och nervsystemet fungerar och hanterar information.

Det inkluderar tillstånd som adhd, autism och språkstörning, dyslexi, dyskalkyli, motoriska problem samt tics och Tourettes syndrom.

Det är vanligt med kombinationer av NPF-diagnoser. Det innebär att man kan ha både adhd och autism eller autism och språkstörning. Samvariationen medför ofta att svårigheterna i skolan förstärks. En elev med adhd och inlärningssvårigheter kan till exempel ha svårare att lära sig nya saker, eftersom adhd påverkar uppmärksamhetsförmågan.

(Källa: SPSM – Specialpedagogiska skolmyndigheten)

Skolplikt och läroplikt

Den svenska skolplikten innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas för att ge den avsedda utbildningen. För att inte behöva gå till skolan ska barnet ha ett giltigt skäl att vara frånvarande, till exempel sjukdom eller beviljad ledighet.

Om en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång får hemkommunen under vissa förutsättningar förelägga elevens vårdnadshavare att se till att eleven kommer till skolan.

(Källa: Skolverket)

Den åländska läroplikten innebär en skyldighet för barnet att inhämta grundskolans lärokurs. Läroplikten kan uppfyllas i kommunens grundskola, i en ersättande skola eller genom hemundervisning.

De barn som har sin hemort på Åland kan uppfylla sin läroplikt genom hemundervisning. Då ett barn enligt vårdnadshavarens beslut fullgör läroplikten hemma övergår ansvaret för ordnandet av studierna och ansvaret för att barnet tillägnar sig sådana kunskaper och färdigheter som anges i läroplanen till vårdnadshavaren.

(Källa: Ålands landskapsregering)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.