2017 rullades 400 meter ny asfalt ut på Mommehåls flygplats i Västervik. Målet var att göra det möjligt för ambulansflyg, affärsjets och taxiflyg att landa och lyfta. Men Transportstyrelsen har inte godkänt den nya landningsbanan, eftersom Västerviks kommun inte kontrollerar marken kring flygplatsen, vilket krävs för att inflygningen ska vara säker. Förhandlingarna med markägarna har spruckit och man väntar nu på att lantmäteriet ska avgöra prislappen för att köpa loss marken.
– De har gjort allt baklänges och det har gått prestige i det här. Man kör över oss, säger markägaren Rickard Olsson.
Se reportaget: Drömmen om en flygplats
Utöver markfrågan återstår ytterligare hinder att lösa. Konsulter ska ta fram rutiner och säkerställa området för inflygning, och dessutom behövs det ny asfalt på den gamla delen av landningsbanan.
Lämnar upprörd intervjun
Flygplats- och samhällsbyggnadschefen i Västervik vill inte svara på vad det kommer att kosta skattebetalarna att färdigställa flygplatssatsningen. Efter en dryg minuts intervju avbryter han och lämnar rummet. En halvtimme senare kommer han tillbaka.
När kan det bli aktuellt att ambulansplan kan landa?
– Jag kan inte svara på att det finns någon exakt tidpunkt. Det här sker etappvis och successivt, säger Daniel Niklasson.
Krävs ytterligare 12,5 miljoner kronor
Efter Uppdrag gransknings intervju blir frågan om kostnaderna ett ärende i kommunstyrelsen. Beräkningar visar att det krävs ytterligare investeringar på uppåt 12,5 miljoner kronor. Men några ambulansplan kommer ändå inte att trafikera Västervik. De ambulansplan som Region Kalmar nu använder skulle kräva ytterligare flera hundra meter landningsbana. Vad en sådan förlängning skulle kosta finns ingen kalkyl för.
Vill fortsätta investera i flygplats
Men även om utsikterna att få en flygplats som trafikeras av ambulansplan är små, så vill kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S) driva satsningen på flygplatsen vidare:
– Om vi skulle valt att stanna hade det varit helt meningslöst att förlänga landningsbanan. Vi har en skyldighet att se till att landningsbanan kan användas utifrån den längden som är i dag.