Kommunen satsade tio miljoner på flygplatsen – landningsbanan blev för kort för att kunna användas som planerat

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Västervik satsade tio miljoner på att bygga ut sin flygplats för att kunna ta emot affärsflyg, taxiflyg och ambulansflyg. Men trots en 400 meter längre landningsbana talar inget för att det någonsin kommer att bli verklighet. Och personen som först lyfte frågan, Björn Ulvaeus, är inte nöjd.

– Jag ville ju ha en riktig flygplats, säger han till Uppdrag granskning.

När Västerviks kommun beslutade att satsa tio miljoner av skattebetalarnas kronor på att bygga ut landningsbanan på den lokala flygplatsen var målet framförallt att ett ambulansflyg skulle kunna landa.

I dag är landningsbanan förlängd med 400 meter asfalt – ändå ser det inte ut som att några ambulansflyg kommer att landa.

Kommungranskarna i Västervik

När Uppdrag granskning går igenom de krav som ställs på en flygplats för att kunna ta emot kommersiellt flyg, till exempel ambulansflyg, ser vi att det krävs betydligt mer än asfalt.

Måste finnas en flygledning

Agneta Karlfeldt är driftchef på Scandinavian Air Ambulance AB, Sveriges största operatör för ambulansflyg och det bolag som landstinget i Kalmar använder. Hon listar ett antal krav som en flygplats måste leva upp till för att de skulle använda den. 

Det ska bland annat:

  • Finnas en flygledning, en utbildad person i tornet som till exempel en trafikledare
  • Finnas någon som ser till att banan är ren och kan rapportera det till operatören
  • Inte finnas några djur, eller någon snö, på landningsbanan
  • Vara klart att landa, det vill säga inga andra plan som man riskerar krocka med
  • Finnas möjlighet att tanka och till avisning av flygplanen

Inget alternativ

På Västerviks flygplats finns ingen flygledning, och den lokala flygplatschefen Ralph Löfberg vet inte hur det ska lösas. Han har själv inte kompetensen.

– Nej, jag är inte trafikledare.

Vem ska då ta ner de här flygplanen? Ambulansflyg.

– Vilka flygplan?

Ambulansflyg. Där man kräver trafikledare, vem ska ta ner flygplanen?

– Ja, men då får du, jag kan inte svara på det.

Den kanske största begränsningen är att det inte finns varken snöröjning för landningsbanan eller avisningsutrustning för flygplan. Under vinterhalvåret, när man mest vill undvika långa ambulanstransporter på grund av väglag och kyla, kommer flygplatsen ändå att vara stängd.

”Jag ville ju ha en riktig flygplats”

Inte ens Björn Ulvaeus, som först av alla lyfte frågan om en utbyggd flygplats, är nöjd med den förlängda landningsbanan.

– Den förlängningen räcker inte. Den är bara halvhjärtad. Det hade kunnat gå att lägga till ett par hundra meter eller vad som behövs. Men det gjorde de inte.  Jag tror inte att en vanlig privatjet går ner där.

Han vet heller inte vilken betydelse han spelat i frågan kring utbyggnaden. 

– Det vet inte jag eftersom det inte var det jag pratade om, att lägga till några hundra meter för ambulansflyg som sedan inte ens funkar till det. Det är ju inget som jag har haft med att göra, jag ville ju ha en riktig flygplats.

I dag kan inga ambulansflyg eller affärsjet landa på flygplatsen, utan endast ett fåtal taxiflyg.  Men samhällsbyggnadschefen Bruno Nilsson säger till Uppdrag granskning att han fått annan information om vilka krav som ställs, och hoppas kunna provlanda med de första ambulansflygen nästa sommar.

Uppdrag gransknings Kommungranskarna granskar Västerviks kommun i ett reportage i två delar. Den andra delen sänds klockan 20 i SVT1 och SVT Play onsdagen den 21 mars 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kommungranskarna i Västervik

Mer i ämnet