– Vi vet baserat på forskning att filter och förbud har en risk att vagga in vuxna i en falsk trygghet att man har löst problemet, för man har ju förbjudit applikationen, eller i det här fallet Ask.fm. Jag förstår att skolor agerar akut, men det kan inte vara hela lösningen, säger Olle Cox.
Enligt Friends är det ungefär 60 000 barn i Sverige som blir mobbade varje år, av dem blir 25 procent långvarigt mobbade medan 75 procent är barn som tidigare år inte blivit utsatta.
– Det är ett tecken på att man är bra på att agera i stunden, att akut agera när man får reda på ett barn mobbas, men att man missar det förebyggande arbetet. Förbudet i sig löser ingenting. Man måste prata om grundproblematiken, men det är det inte tillräckligt många som gör.
Olle Cox tycker att lärare ska prata med sina elever om det som händer på nätet och diskutera hur de agerar eller bör agera när de stöter på kränkningar på nätet.
– För några år sedan var det mycket prat om filter som skulle hålla borta kränkningarna. Då var det någon som sa att bygg in ett filter i ditt barn istället för i din dator. Det är där vi skulle vilja hamna, att barn och unga via ansvarstagande vuxna får strategier att hantera livet på nätet, säger Olle Cox.
Reporter: Men måste det ena, till exempel en blockering, utesluta det andra mer långsiktiga arbetet?
– Nej, men vi vet av erfarenhet att de långsiktiga lösningarna tenderar att inte bli så långsiktiga. Framför allt när det gäller nätet.