Vid dödsolyckan på väg 395 utanför Masugnsbyn i Kiruna, där sex personer miste livet, var hastighetsbegränsningen på vägen 90 kilometer i timmen. Men boende i området vittnar om att man måste sänka hastigheten rejält inför kurvan där olyckan skedde.
Med hjälp av avancerad datateknologi har det statliga forskningsinstitutet VTI återskapat kurvan och vägen och de förhållanden som rådde olycksnatten – bortsett från att det var kolsvart ute då.
Får sladd och tappar kontrollen
Uppdrag gransknings reporter Lena ten Hoopen har haft körkort i 29 år och är utvilad när hon sätter sig bakom ratten i simulatorn.
I 90 kilometer i timmen frontalkrockar hon med malmbilen vid varje försök. Samma sak i 80 kilometer i timmen.
Vid 70 kilometer i timmen undviker hon att krocka, men får sladd och tappar kontrollen över bilen.
Sänkt hastighetsbegränsning efter olyckan
Två experter vid VTI har också provkört kurvan. Ingen av dem klarar att köra i 90 km i timmen utan att frontalkrocka med malmbilen. Bara en av dem klarar kurvan i 80 km i timmen.
– I vårt gamla vägnät har vi hastighetsskyltar och det betyder inte att “det som står på skylten, det ska jag kunna köra överallt”. Du kan inte hålla samma hastighet på en raksträcka som i en kurva, du måste anpassa dig, särskilt om det är halt, säger Maria Krafft, Trafikverkets Trafiksäkerhetsdirektör.
Efter dödsolyckan har Trafikverket dock sänkt hastigheten från 90 kilometer i timmen till 70. Ordentliga varningsskyltar har också satts upp i kurvan.
– Först var det ju en skylt som talar om att det smalnar av omkring 350 meter innan kurvan och sen kommer ytterligare en varning som säger att det kommer en högersväng. Med facit i hand så har det inte varit tillräckligt och det har vi förstärkt nu, säger Maria Krafft.
Uppdrag gransknings reportage “Dödens kurva” sänds onsdag 25 september i SVT1 20.00 – du kan se det på SVT Play. Granskningen av vägar fortsätter under veckan på svt.se.