Uppdrag granskning har berättat om hur Masugnsbybon Rickhard Lantto flera gånger varnat Trafikverket för kurvan på väg 395. Under 2016 och 2017 ringer och mailar han myndigheten och berättar att olyckor har skett när bilar sladdar över i fel körfält och inte klarar kurvan.
Flera gånger får han svar av en tjänsteman att hans varningar skickats vidare till ansvariga. Ändå händer ingenting.
– De incidenter som har varit där så har man dragit upp bilarna, hjälpts åt och då blir det inte synligt i systemet. Och sen har det varit en privatperson som har hört av sig flera gånger. Det har inte nått fram och det är inte bra, säger Trafikverkets Trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft.
Varför ni inte har gjort någonting, trots att ni har fått de här larmen?
– Det är för att vi inte har ett sådant system, det kommer inte in i våra loggar när det sker olyckor där.
Han säger ju att han ska ta det till de ansvariga?
– Absolut, det är helt klart att vi har brustit där.
“Läggs mer ansvar på den som kör”
I januari i år sker dödsolyckan. En minibuss kommer över på fel körfält och frontalkrockar med en malmbil i kurvan. Sex personer mister livet.
När Uppdrag gransknings reporter frågar Trafikverkets presschef Bengt Olsson säger han att olyckan inte beror på vägens utformning – utan på hur de körde.
Maria Krafft anser att det är ett delat ansvar.
Vad är det de har gjort fel då?
– Det vet vi inte än. Men så mycket som jag vet om den här olyckan så vet vi att det var mörkt, det var halt, svåra omständigheter och en väg som inte har högsta säkerhetsklass. Det gör att det läggs mer ansvar på den som kör. Men vår ambition när vi bygger det här systemet är att det ska vara mer förlåtande.
”Du kan inte hålla samma hastighet”
När de schweiziska turisterna kom körande på vägen var hastighetsbegränsningen 90 kilometer i timmen – en hastighet som är alldeles för högt satt, enligt de boende vid kurvan.
– I vårt gamla vägnät har vi hastighetsskyltar och det betyder inte att “det som står på skylten, det ska jag kunna köra överallt”. Du kan inte hålla samma hastighet på en raksträcka som i en kurva, du måste anpassa dig, särskilt om det är halt.
Hur ska de då veta att det inte går att klara den här kurvan i den hastighet som är skyltad? De får inga varningssignaler om att den här kurvan är på väg att komma, hur ska de klara det?
– Först var det ju en skylt som talar om att det smalnar av omkring 350 meter innan kurvan och sen kommer ytterligare en varning som säger att det kommer en högersväng. Med facit i hand så har det inte varit tillräckligt och det har vi förstärkt nu.
Har sänkt hastigheten
Efter dödolyckan har Trafikverket satt upp ordentliga varningsskyltar i kurvan – och sänkt hastigheten från 90 kilometer i timmen till 70, vilket man tidigare inte ansåg var nödvändigt.
– När det gäller det här dödsfallet är det fortfarande inte utrett vad som hände. Men vad man helt klart kan säga utifrån de kriterier vi har för en säker väg, så finns det mer att göra där, säger Maria Krafft.
Uppdrag gransknings reportage “Dödens kurva” sänds onsdag 25 september i SVT1 20.00 – du kan se det på SVT Play. Granskningen av vägar fortsätter under veckan på svt.se.