Natten den 12 januari sitter sju vänner från Schweiz i en minibuss som kör genom Norrbottens län, på väg hem efter en tre veckor lång semester i Skandinavien. En av dem är den då 23-åriga Ilja.
– Vi tänkte köra från Tromsö på kvällen, köra i ett dygn ända ner till Stockholm, sova där en natt och sedan fortsätta. Vi handlade mat innan vi åkte. Smörgåsar, salta snacks och sånt. Vi förberedde oss på långkörningen, berättar han för Uppdrag granskning.
Någonstans mellan Norge och Kiruna somnar Ilja i bilen.
Dagen efter vaknar han upp på Sunderby sjukhus utanför Luleå dit han förts med ambulanshelikopter.
Krockade med en malmbil
På sjukhuset, när Ilja får berättat för sig om sina egna skador, frågar han efter sina vänner. Då får han veta vad som har hänt.
Under tiden som gått sedan han somnade har alla hans vänner mist livet efter att deras minibuss glidit över på fel sida av vägen och frontalkrockat med en 90 ton tung malmbil.
– Man fattar det inte på en gång. Man frågar hur det är med sina kompisar och i nästa stund inser man att de är döda. Man fattar inte på riktigt. Det är bara ord och man måste låta det sjunka in.
Ingen kunde föreställa sig att det skulle finnas någon överlevande, men Ilja klarade sig mot alla odds med några skärsår och brutna revben.
De som miste livet i olyckan var Joel Maurer, Joseph Schranz, Timon Graf, Timo Schuler – och bröderna Michael och Joel Hari.
”Vi pratade mycket om livet efter detta”
Tiden i Skandinavien kommer Ilja alltid att bära med sig som ett ljust minne, mitt I allt det mörka. De sju vännerna levde i vildmarken, fiskade sin egen mat och åkte skidor. På kvällarna blev det ofta långa och sena samtal.
– Vi var kristna allihop, så vi pratade mycket om livet efter detta och varför vi är satta på jorden. Sådana djupa frågor pratade vi mycket om. Men även om mycket annat, om jobbet, framtidsplaner och så.
Olyckan utanför Masugnsbyn som Ilja var inblandad i skedde i en kurva som Trafikverket varnats för flera gånger.
Efter dödsolyckan har Trafikverket satt upp ordentliga varningsskyltar i kurvan där minibussen gled över på fel sida av vägen. Hastigheten har sänkts från 90 kilometer i timmen till 70, vilket man tidigare inte ansåg var nödvändigt.
Uppdrag gransknings reportage “Dödens kurva” sänds onsdag 25 september i SVT1 20.00 – du kan se det på SVT Play. Granskningen av vägar fortsätter under veckan på svt.se.