– Om ni tror att vi sprungit omkring med någon massmedial shoppingvagn och bara slängt ner saker vi hittat på vägen, så är det ju en fullständigt befängd tanke, säger Peter Hjörne.
Det är första gången han ställer upp i en större intervju om den turbulenta tiden. Uppdrag granskning träffar honom i Göteborgs-Postens gamla hus på Polhemsplatsen i Göteborg.
Här har besparingspaketen avlöst varandra under de senaste åren. Senast i juni förra året annonserades att 40 tjänster skulle bort på redaktionen. Det har till och med ryktats om konkurs. Samtidigt har Stampen fått kritik för ledningens höga löner, aktieutdelningar och dåliga affärer. En beskrivning som Peter Hjörne inte håller med om.
– Vi har tagit, och känner att vi har tagit stort ansvar för massmedieutvecklingen och för vår position i den. Vi har gjort det med eftertanke, kalkyler och med bankernas goda minne på vägen och vi har sannerligen inte varit ensamma om den här typen av bedömningar. Självklart har vi tänkt efter noggrant, och räknat. Men allting blir inte alltid exakt som man tror.
Enligt Peter Hjörne är Stampens problem varken höga löner eller att de förköpt sig. Problemet är att annonsintäkterna minskar drastiskt och att medieföretag inte tjänar pengar på det digitala. Det handlar inte om Stampen utan om hela branschen.
– Alla har ju fått vidkännas väldigt stora tapp, säger han.
Värjer sig mot kritiken
Stampen har gjort den största förlusten i svensk tidningshistoria, över en miljard de två senaste åren. Och det är inte alla i branschen som går med förlust. Lennart Weibull är professor på Göteborgs universitet.
– Plus går det för de flesta idag, svagt plus i alla fall, de går i alla fall inte med några ordentliga minus. Det finns undantag inom branschen men jag vill nog påstå att framförallt för de på lokaltidningssidan går det förhållandevis bra i alla fall, säger han.
Peter Hjörne värjer sig mot kritiken som finns om att det är dåliga beslut som har försatt Stampen i dagens situation.
Reporter: Nu är det ju många då som beskriver att Stampen varit fartblinda. Du håller inte med om det?
– Nej, jag gör inte det. Ånyo, med backspegeln i högsta hugg kan man alltid göra det. Men jag har inte hört någon som kommit med ett förslag på vad vi istället skulle ha gjort för att utveckla Stampenkoncernen från vad det var.
Reporter: Tycker du att du har fått en orättvis...?
– Ja, det tycker jag. Och jag vill dessutom säga att det finns inte något företag, som har en lång historia, som inte har haft några passager som varit besvärliga, eller väldigt besvärliga. Vi är på väg ur det nu. Och som sagt det har varit smärtsamt. Men att påstå att vi varit fartblinda, eller att vi varit inte tänkt efter, det är helt fel!