Hur fick ni idén till reportaget?
Kommungranskarna är helt och hållet tittarstyrt vilket innebär att vi bara gör reportage om ämnen som tittarna tipsat oss om. Vad gäller MIPIM-mässan fick vi redan förra året flera tips om att det var mer lyx än arbete som präglade fastighetsmässan i Cannes. Men då hade vi inga möjligheter att själva åka dit för att med egna ögon se hur det förhöll sig. Därför gjorde vi lite research vid sidan av att vi jobbade med andra reportage och så åkte vi ner i år istället.
Hur arbetade ni?
En nyhetsfotograf åkte ner tillsammans med Kommungranskarnas researcher för att med egna ögon se och för att dokumentera vad som sker under MIPIM-dagarna. Fotografen arbetade helt öppet men vår researcher höll en låg profil och försökte bara få vara med på så många olika happenings som möjligt.
Någon månad efter att mässan var över begärde vi ut samtliga protokollförda beslut, eventuella resultatanalyser samt alla kostnader från ett antal kommuner som väckt vårt intresse. Därefter sammanställde vi alla kostnader och antecknade sånt som vi ansåg iögonfallande. Det kunde vara vidlyftig representation med mycket alkohol och lyxig mat eller väldigt stora fakturor eller obegripliga förklaringar till varför kommuninvånarna ska bekosta ett utlägg.
Vi hade så mycket information och förutsättningarna för de olika kommunerna var så skilda att vi beslutade att göra två program där Staffanstorp fick vara ett exempel på en liten kommun och Göteborg exemplet på en stor kommun.
Därefter åkte en reporter och en fotograf tillbaka till Cannes för att följa kvittona från Staffanstorpsdelegationens första dag, samt försöka gå till botten med några av de utlägg från Göteborgs kommun som var obegripliga, genom att helt enkelt söka upp affärer och restauranger som stod på kvittona.
Vilka typer av källor använde du?
Anonyma tipsare som själva varit på MIPIM och som med källskydd berättade om vad de sett och upplevt.
Offentliga allmänna handlingar från kommuner och deras bolag. Exempelvis styrelseprotokoll, alkoholpolicys, inkomna fakturor och reseräkningar.
Stötte du på några problem?
Vi hade mycket stora problem med att få kommunerna att lämna ut det vi begärde. Gång på gång tvingades vi begära kompletteringar från såväl Staffanstorp som Göteborg på ytterligare kostnadsunderlag som vi kunde se att man missat att skicka till oss. Idag mer än ett halvår efter att vi begärde att få ta del av dessa allmänna handlingar, har vi fortfarande inte fått allt.
I Göteborg var bekymret också att kostnaderna var utspridda på minst tio olika förvaltningar och bolag. Ibland fick vi en kreditfakura från ett bolag till ett annat – ibland inte, stor oreda verkade gälla.
Ett annat problem var också att många tjänstemän då jag bad att få ta del av en allmän handling så som ett schema till exempel, helt sonika upprättade ett till mig - i efterhand, utan att datera eller diarieföra. Man ändrade och lade till namn och syften och några kvitton underkändes i efterhand då vi hade börjat ställa frågor. Också detta utan att datera eller diarieföra ändringarna.
Vilka deltog i arbetet?
reporter:Sophia Djiobaridis
research: Herman Reuterswärd
foto: Malin Wern
foto: Åke Wehrling
research: Gunnar Rensfeldt
research: Johan Frisk
foto/redigering: Magnus Persson
redaktör: Lina Makboul
redaktör: Sanna Klinghoffer
Hur lång tid tog arbetet?
Vi förberedde och reste till Cannes första gången i mars 2013.
Begärde ut dokument i april 2013.
Återvände till Cannes i juni 2013.
Sammanställde kostnader och spelade in intervjuer i Sverige maj – oktober 2013 med sommaruppehåll.
Redigerade reportagen och sände september – november 2013.