Den globala klädjätten H&M har en så kallad ”Conscious Collection” – (medveten kollektion på svenska) som marknadsförs som miljömässigt hållbar. Men H&M:s reklam har fått det norska Konsumentverket, Forbrukartilsynet, att se rött efter att norska NRK ställt frågan.
– Det vi såg var att de (H&M reds. anm.) marknadsförde ”Conscious” som en hållbar kollektion utan att berätta vad det innebar. Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.
H&M bröt mot lagen
Hon menar att H&M därmed bröt mot den norska marknadsföringslagen. Den norska myndigheten är överens med H&M om förändringar av marknadsföringen men bolaget vill inte låta sig intervjuas av SVT utan lämnar ett skriftligt svar:
”Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”
Men frågan om kläder överhuvudtaget kan betraktas som hållbara menar Elisabeth Lier Haugseth på Forbrukartilsynet är det största problemet.
– ”Hållbart” när det gäller kläder är problematiskt eftersom det är en av de mest miljöförstörande branscherna vi har idag i världen, säger Elisabeth Lier Haugseth.
Höga krav på miljöpåståenden
Det svenska Konsumentverket skriver till SVT att man inte granskat H&M:s marknadsföring men hävdar att det ställs höga krav på miljöreklam:
”Viktigt att komma ihåg som bolag när man använder sig av miljöpåståenden är att man alltid måste kunna styrka det som påstås, och för miljöpåståenden ställs det höga beviskrav.”