• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Enligt Jenina Dahlberg, på Sveriges Konsumenter, tipsar om att leta efter betrodda miljömärkningar. Foto: Salim Alsabbagh/SVT

Så här väljer du ”grönare” kläder

Uppdaterad
Publicerad

För klädkonsumenter är det inte lätt att välja miljömedvetet när allt fler företag upptäckt att det går att sälja mer med just argumentet att produkterna är ”grönare”. Men det går att välja rätt, enligt Sveriges Konsumenter.

H&M:s reklam för ”Conscious Collection” bryter mot norsk lag hävdar landets Konsumentverk, Forbrukartilsynet, därför att konsumenterna inte får veta varför kläderna är ”gröna”. Argument som nu H&M lovat ändra, men H&M är inte ensamma om att sälja med miljöargument.

Miljöintresset har nämligen blivit lönsamt för företagen. Intresset är redan stort. I Sverige vill tre av fyra konsumenter köpa mer hållbart (enl. undersökning Naturvårdsverket 2018).

Jenina Dahlberg som arbetar med hållbarhet på den ideella föreningen Sveriges Konsumenter tycker det är bra om myndigheterna agerar eftersom företagen kommer att testa gränserna i takt med att intresset för hållbara kläder ökar.

Säkra val

Med reklam som är luddig kan det vara svårt att välja rätt. Utöver att köpa färre plagg och att köpa ”second hand” så finns det sätt att köpa nytt med ett bra miljösamvete.

– Jag tycker att man skall hålla utkik efter de seriösa märkningarna som finns, exempelvis ”Bra miljöval”, ”Svanen” och ”GOTS” – för då finns det en tredje part som granskar att företagen lever upp till bestämda regler, säger Jenina Dahlberg på Sveriges Konsumenter till SVT.

Hon fortsätter:

– Det är bättre än att nöja sig med olika typer av gröna val som företagen slänger sig med, säger Jenina Dahlberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.