– Förut pratade man om flygångesten, men nu är det om plagg och kläder. Man vet att det kräver stora resurser för att få fram plagg. Därför tror jag att folk blir medvetna och handlar mer second hand, säger butikschefen Caroline Joumé.
En av de stora second hand-butikerna, Erikshjälpen, ökande sin försäljning med 11 procent när det första halvåret 2019 jämförs med samma tid 2018. Är det bara juli månad som jämförs så var den ökningen istället 25 procent.
Två av de andra stora butikerna, Myrorna och Röda Korset, har inga exakta siffror för hur mycket deras försäljning har ökat. De säger dock att även deras försäljning har gått upp den senaste tiden.
Har blivit mode
Det större intresset för second hand har också gjort att återanvändandet har tagit ett allt större steg in i modevärlden.
– Vintage och second hand har fått ännu mer status av att folk kan visa rent kroppsligt att de har ett miljötänk. Det har blivit inne och man ses som en bra person för att man återanvänder gamla kläder, säger den modeintresserade influencern Ulrika Andåker.
Butikerna har blivit bättre
Det är inte bara kunderna som har blivit fler. Butikerna arbetar idag mycket mer för att öka försäljningen. Idag är många av butikerna ganska långt borta ifrån nidbilden med en sunkig lokal med kläder som ligger i hög.
– Vi möter kunden på ett helt annat sätt idag. Vi måste visa upp kläder och möbler på ett helt annat sätt. Det arbetas jättemycket med exponering och reklam. Idag är det inte så rörigt som det kanske har varit innan inom second hand. Det är som vilken butik som helst idag, säger butikschefen Caroline Joumé.