H&M:s reklam för ”Conscious Collection” bryter mot norsk lag hävdar landets Konsumentverk, Forbrukartilsynet, därför att konsumenterna inte får veta varför kläderna är ”gröna”. Argument som nu H&M lovat ändra, men H&M är inte ensamma om att sälja med miljöargument.
Miljöintresset har nämligen blivit lönsamt för företagen. Intresset är redan stort. I Sverige vill tre av fyra konsumenter köpa mer hållbart (enl. undersökning Naturvårdsverket 2018).
Jenina Dahlberg som arbetar med hållbarhet på den ideella föreningen Sveriges Konsumenter tycker det är bra om myndigheterna agerar eftersom företagen kommer att testa gränserna i takt med att intresset för hållbara kläder ökar.
Säkra val
Med reklam som är luddig kan det vara svårt att välja rätt. Utöver att köpa färre plagg och att köpa ”second hand” så finns det sätt att köpa nytt med ett bra miljösamvete.
– Jag tycker att man skall hålla utkik efter de seriösa märkningarna som finns, exempelvis ”Bra miljöval”, ”Svanen” och ”GOTS” – för då finns det en tredje part som granskar att företagen lever upp till bestämda regler, säger Jenina Dahlberg på Sveriges Konsumenter till SVT.
Hon fortsätter:
– Det är bättre än att nöja sig med olika typer av gröna val som företagen slänger sig med, säger Jenina Dahlberg.