EU-kommissionen har nyligen uppdaterat sin lista över flygbolag som anses för osäkra för att få flyga inom EU. Listan har bantats ner från 178 flygbolag, och består nu av 120 flygbolag från 21 länder.
– Det är en glädjande utveckling, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.
Svårt kontrollera enskilda bolag
EU-kommissionen har inte möjlighet att kontrollera alla flyg som landar i Europa, och därför använder man mer övergripande metoder.
– Först så tittar man på landets flygsäkerhetsmyndighet, de som ansvarar för tillstånden. Om myndigheten inte har den kapacitet som man förväntar sig kommer man att svartlista alla flygbolag i det landet, berättar Hans Kjäll.
I Kongo-Kinshasa har till exempel alla landets 21 flygbolag förbjudits från att flyga till eller från EU.
Det finns dock flera undantag, till exempel i Iran, där ett flygbolag har tillåtelse, medan ett annat från samma land inte har det.
Spökmyndigheter
Enligt Hans Kjäll handlar det inte bara om att myndigheter kan vara bristfälliga. Ibland finns de inte ens.
– I vissa afrikanska länder till exempel finns myndigheten bara på pappret. Det finns ingen faktisk verksamhet.
Listan har krympt
I december 2017 fanns 178 flygbolag på listan. I juni 2018 består den av 120.
– Det är ju väldigt många, men man ska komma ihåg att ett land kan ha många flygbolag, så det behöver inte betyda att många länder har bättrat sig.
Varför har listan bantats så snabbt?
– Jag tror att det här är frukten av FN:s flygorgan ICAO:s arbete för att hjälpa länder med sin flygverksamhet, säger Hans Kjäll.
Hela listan på flygbolag finns här.