Förhandlingarna pågick sent under natten till tisdagen.
– Det är bra att vi får en överenskommelse på plats som möjliggör för Sverige att få behålla 15 år som åldersgräns, och samtidigt ställer krav på ordentlig utbildning med teori och körprov för att stärka säkerheten, säger Johan Danielsson vid 01:30-tiden.
”Vardagsnära fråga”
Det är en viktig vinst, poängterar han.
– Det är en vardagsnära fråga som är viktig för människor. Det är viktigt för unga som behöver möjlighet att röra på sig, att ha en frihet att ta sig till och från kompisar och fotbollsträningen.
Uppdaterade körkortsregler
Beslutet om åldersgränsen ingår i en bredare uppgörelse om uppdaterade körkortsregler i EU som nåtts efter slutförhandlingar i Bryssel. Ursprungligen var både parlamentet och ministerrådet inne på att höja åldersgränsen för A-traktorerna till 16 år – men så blir alltså inte fallet.
– Det skapas en möjlighet för medlemsstaterna att sänka åldern till 15 år efter godkännande från EU-kommissionen. Men den möjligheten är ju i princip där för Sverige, för ingen annan medlemsstat har A-traktorer att söka tillstånd för, säger Johan Danielsson och tillägger:
– Nu är det upp till regeringen att se till att kommissionen godkänner det här så fort som möjligt.
Definitiva godkännanden av uppgörelsen väntas inom kort bli gjorda i omröstningar i hela EU-parlamentet och EU:s ministerråd.
Fakta: EU:s nya körkortsregler
EU-kommissionen lade våren 2023 fram sitt förslag till uppdaterade körkortsregler, där bland annat ingick en fastare reglering kring de A-traktorer som är unika för Sverige inom EU.
Enligt förslaget skulle A-traktorerna få vara kvar, men med 16-årsgräns och krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. Samtidigt höjs maxhastigheten till 45 kilometer i timmen.
EU:s medlemsländer enades om sin syn på förslaget i december 2023 och EU-parlamentet i februari 2024. Efter slutförhandlingar står det klart att 15-årsgränsen blir kvar.
De nya reglerna kommer tidigast att kunna gälla från 2026.