H&M:s personalpolitik har skapat stora rubriker den senaste tiden. I början av februari beslutade det svenska modeföretaget att “hyvla” över tusen butiksanställdas avtal – man drog ner på timmarna i kontraktet.
– Många har svårt att leva på sin lön. Det beror i väldigt hög utsträckning på den utbredda deltidsproblematiken i branschen. 7 av 10 har deltid, sa Handels förbundsordförande Linda Palmetzofer i samband med hyvlingen.
Intelligens- och personlighetstester på IT-anställda
Nu ska företaget skära ner på personal igen. Den här gången på IT-avdelningen Business Tech. 1500 anställda ska sägas upp, ungefär hälften av personalstyrkan. De anställda har fått genomföra kompetenstester som enligt facket ska ligga till grund för vilka som får gå.
– Många känner stress, oro och en stor osäkerhet. Testerna är genomförda, men beskeden kommer först i mitten på mars eller april, säger Unionens klubbordförande på H&M:s IT-avdelning, Robin Olofsson.
Testerna genomfördes i december. Enligt Olofsson fick vissa göra uppemot 40 tester under två veckor. En del kontrollerade kompetens inom olika IT-program, men andra beskrivs som rena intelligens- och personlighetstester.
Analytiker: De anställda behövs inte längre
Samtidigt har H&M:s aktiekurs dalat de senaste åren. Coronapandemin och att man har en stor del av sin produktion i Asien lyfts fram som en anledning till att bolaget backat på börsen.
– Kina är ett väldigt stort inköpsland för H&M, och där har det varit stängt. Dessutom har hamnar varit stängda på grund av restriktioner. Det har gjort det dyrt att transportera produkter, vilket är en viktig del i att H&M:s vinstmarginalen krympt, säger aktieanalytiker Stefan Olsson på Ålandsbanken.
Han är inte förvånad över att H&M gör sig av med personalstyrka och lyfter fram att företaget satsat hårt på digitalisering senaste åren. Nu börjar det arbetet bli klart, och då behövs inte de anställda längre.
– När man nu är i en mogen fas i utvecklingen upptäcker man att man har lite för många på IT-sidan, säger Olsson.