I rapporten Svenskarna och internet 2018 har Internetstiftelsen i Sverige jämfört benägenheten att använda olika tjänster på internet, till exempel sociala medier, mobilt bank-id och betala räkningar.
00-talisterna
För 00-talisterna är Snapchat det överlägset största sociala mediet (95 procent), medan bara två av tre använder Facebook, vilket är samma nivå som 50-talisterna.
Till skillnad från 90-talisterna svarar 00-talisterna att internet inte är särskilt viktigt i privatlivet. En anledning kan vara att 00-talisterna är den generation som aldrig levt utan internet.
90-talisterna
Växte upp samtidigt som internet bredde ut sig i de svenska hemmen och har stor internetvana. Nästan alla av 90-talisterna har internet i mobilen, lyssnar på musik och tittar på video på internet.
90-talisterna utmärker sig med att vara de flitigaste Facebook-användarna (94 procent), de som mejlar mest (100 procent) och de som oftast betalar för musik (82 procent).
Det är också den generation som tycker att internet är viktigast i privatlivet (91 procent).
70-talisterna
I stort sett alla betalar räkningar på internet, använder Mobilt BankID och tittar på Youtube. Nästan nio av tio använder Facebook, men bara var fjärde har Snapchat.
70-talisterna, tillsammans med 80-talisterna, var den åldersgrupp som var snabbast att börja surfa i mobilen.
50-talisterna
Nästan alla använder internet, och hela åtta av tio betalar räkningar online. Däremot har 50-talisterna inte riktigt anammat att betala för film och musik på nätet. Facebook är det populäraste sociala mediet (65 procent).
40-talisterna
Var senare med många tjänster men kommer starkt. Fler än hälften lyssnar på musik online – dubbelt så många som för fem år sedan. Videotittandet på nätet har tredubblats på fyra år (56 procent). Över hälften tittar på Youtube och använder Facebook.
Fotnot: 60- och 80-talisternas internetvanor redovisas inte i rapporten Svenskarna och internet 2018.