– Det är möjligt att det är bevisat att man går ner i vikt, men att påstå att det är bevisat att allas kroppar skulle må bättre av att äta bantningsprodukter är extremt oetiskt, skriver Sofie Larsson från Norrköping i ett tips till Plusredaktionen.
LÄS MER: Bantningsreklamen lovar mer än den kan hålla
Nu backar Allévo och har plockat bort reklamfilmen från sin hemsida.
Varumärket Allévo ägs av börsnoterade Karo Pharma Sverige AB. Enligt hemsidan är Karo Pharma ett Health Care-företag som utvecklar och marknadsför produkter till apotek, dagligvaruhandeln och direkt till sjukvården.
Plus har ställt frågor till bolaget om Allévos reklamfilm och om den bantningsstudie som ligger på varumärkets hemsida.
Så här skriver Peter Blom, Country Manager för Karo Pharma i Sverige, i ett mejl till Plus:
Vår avsikt med pulverdiet är att hjälpa till i början, med ändrade kostvanor och en övergång till bättre kost och motionsvanor som ger en hållbar viktnedgång. Vi håller med om att vår reklamfilm kan missuppfattas, vi beklagar detta och drar omgående tillbaks reklamfilmen.
Vi kommer förbättra och förtydliga vår kommunikation. Vi är tacksamma för era synpunkter även i fortsättningen.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att Plus ska granska? Tipsa oss här.