Allt fler företagare väljer SD – M tappar bland gruppen

Uppdaterad
Publicerad

Att vara företagare har ofta varit synonymt med att rösta på Moderaterna. Men det håller på att ändras i takt med SD:s framgångar i gruppen – samtidigt som M tappat.  

– Det handlar om hur det står till samhället, säger småföretagaren Ola Peters. 

I nordöstra Skåne driver Ola Peters sin firma specialiserad på vasstak. Tidigare röstade han på M men de de senaste åren har det blivit SD. Och det handlar inte bara om hans syn på samhällsutvecklingen. 

– De har en bra företagarpolitik, säger han. 

Val 2022

SD har alltså lyckats göra en inbrytning i en grundmurat moderat väljargrupp. En sorts parallell till partiets framgångar i LO-kollektivet – en tidigare grundmurat socialdemokratisk grupp.

Hör mer om varför företagare Ola Peters väljer Sverigedemokraterna i klippet ovan.

Fakta – väljargrupper

7 712 103 människor är röstberättigade i riksdagsvalet i höst, enligt valmyndighetens preliminära statistik.

SVT:s Aktuellt har valt att skildra några av väljargrupperna och tagit hjälp av statsvetare Henrik Ekengren Oscarsson i urvalet. Här är de utvalda väljargrupperna och Henrik Ekengren Oscarssons kommentar till varför de sticker ut.

Medelklass:

– En stor väljargrupp som ideologiskt finns inom räckhåll för både S och M, säger Henrik Ekengren Oscarsson. 

Andra generationens invandrare:

– Föräldrarna röstade klart vänster – vart tar barnen vägen?

Företagare:

– Moderaternas historiskt starkaste väljarfäste men där SD har gjort stora inbrytningar.

Studenterna:

– Långa högskole- och universitetsutbildningar föder framtidens makthavare.

Landsbygdsbor:

– Årets väljargrupp – alla vill vinna landsbygdsväljarna.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2022

Mer i ämnet