I slutet av mars lanserade Fonus och andra begravningsbyråer möjligheten för kunder att sända begravningar på nätet för att så många som möjligt ska kunna delta. Mellan april och maj genomförde Fonus omkring 90 direktsända begravningar och sedan dess har populariteten bara ökat och i dag erbjuder runt hälften av alla begravningsbyråer i Sverige tjänsten.
Att filma en begravning för att sedan sända den på nätet hade bara för några år sedan kanske låtit lite udda. Men i dag är det annorlunda.
– Det är här för att stanna, säger Frida Terling på Lova Begravning.
Enligt Frida Terling är minst 10 procent av deras kunder intresserade av tjänsten som gör att personer som inte kan eller vill ta sig till kyrkan ändå kan få vara med på begravningen. För många är det något helt nytt, men tjänsten har funnits länge hos många begravningsentrepenörer. Det har framför allt varit en service till personer med många anhöriga och vänner utomlands.
– Det användes tidigare i sällsynta fall. Men när corona kom utvecklade vi tjänsten snabbt, säger Dennis Rydergren på Lavendla Begravning.
”Betytt oerhört mycket för människor”
SVT har pratat med tre olika begravningsbyråer som alla erbjuder direktsända begravningar i hela landet, och alla vittnar om ett mycket stort intresse. De är också eniga om att digitala begravningar är något som är här för att stanna, även efter att pandemin har klingat av.
– Före 16 april fanns det knappt alls. Nu pratar vi om flera hundra i månaden över hela landet. Det har betytt oerhört mycket för människor, säger Ulf Lerneus, förbundsdirektör på branschorganisationen Sveriges Begravningsbyråers Förbund.
På förbundet ser man inte heller någon avmattning av efterfrågan i takt med att coronapandemin i Sverige mildrats, tvärtom – den fortsätter att öka.
– Populariteten har hållit i sig. Om det är någonting vi kommer ha kvar när pandemin är över så är det definitivt direktsändningarna, säger Ulf Lerneus.