Apotekstjänst har upprepade gånger förklarat kaoset med att vården gjort mycket större beställningar än väntat.
”När vi övertog uppdraget den 1 oktober var beställningsvolymerna cirka 30 procent högre än vad som är avtalat. Under de senaste dagarna har beställningsvolymerna varit betydligt högre än uppdragsbeskrivningen” heter det i bolagets senaste pressmeddelande.
Avtalet innehåller inga specifierade volymer
Men det avtal som skrevs under i december innehåller inga specificerade volymer.
Visserligen görs i upphandlingen en uppskattning av kontraktets värde (50 miljoner per år) och där finns även listor över tidigare beställningsmängder. Men regionerna betonar, genom den gemensamma Varuförsörjningsnämnden, att ”Eventuellt angivna kvantiteter baserar sig på tidigare förbrukning. Beroende på förhållanden som kan vara svåra att förutse kan angivna kvantiteter över- eller underskridas” och att ”Några utfästelser om garanterade varuflöden för logistiktjänsten görs således inte”.
Ska ha rutiner
Både Apotekstjänst och Varuförsörjningsnämnden förbinder sig också att ”ha rutin för leveransplanering och åtgärder för att motverka varubrist. Parterna ska också ha rutin för att motverka lagerbrist i samband med att en eller flera kunder överbeställer en viss artikel”.
SVT har frågat Apotekstjänst om man menar att avtalet anger specifika nivåer på beställningarna. Bolaget svarar via sin talesperson Eric Aronson:
”Alla avtalsrelaterade frågor hanterar vi med upphandlande enhet, Varuförsörjningen som vi för en nära dialog med.”
Under måndagen hålls ett extra sammanträde med Varuförsörjningsnämnden, dit man kallat Apotekstjänst vd för att svara på frågor.
Kritiserats tidigare
Redan 2013 fick Apotekstjänst hård kritik för stora problem kring sin distribution av dosförpackade läkemedel, och bolaget hamnade då också i ekonomisk knipa. Även i den härvan försvarade sig Apotekstjänst med att regionerna inte beställt de mängder som man förväntat sig – men då var problemet det motsatta: att regionerna gjort för små beställningar jämfört med de förväntade.
SVT har frågat hur Apotekstjänst ser på att man två gånger drabbats av helt andra nivåer än de förväntade.
”2013 övertog vi verksamhet från en helt monopoliserad marknad. Omsättningen visade sig vara betydligt lägre än den angivna i upphandlingsunderlaget” lyder svaret.