De som under påskhelgen åkte till fjällen för skidåkning möttes istället av blommor och porlande vatten. Den efterlängtade snön har lyst med sin frånvaro. I går kom Skistar med beskedet att man erbjuder full återbetalning på tre orter till dem som skulle ha åkt skidor den här veckan. De som redan har åkt omfattas inte av återbetalningen.
Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, säger att Skistar egentligen bara följer sina egna regler, som säger att om man inte kan ha fler än 15 av 100 backar öppna så har kunderna rätt att få tillbaka pengarna.
– Det är för konsumenter som skulle ha åkt den här veckan, och det är helt i linje med deras avtal.
”Du ska inte betala fullt pris”
Maria Wiezell menar att avtalet dock skulle kunna ses som obalanserat, det vill säga att det bara är till fördel för den ena parten – en typ av avtal som man inte får ha.
– Om Skistar tycker att det är ok att stänga merparten av backarna då borde jag ha rätt att få tillbaka merparten av de pengar jag betalat.
Hon uppmanar konsumenter att låta allmänna reklamationsnämnden pröva avtalet.
– Om du har ingått ett avtal obalanserat borde det fungera på samma sätt som om konsumenttjänstlagen hade gällt. Det vill säga du ska inte betala fullt pris för den här tiden.
Konsumenternas ansvar
Men, tillägger Maria Wiezell, även konsumenter har ett eget ansvar.
– Man har ett ansvar som konsument också att fundera på om man överhuvudtaget ska åka till fjällen i slutet av april. Men nu har det här företaget lovat att det ska gå att åka skidor och då tänker de flesta konsumenter ”har de backarna öppna, kör de liftarna, det är klart det måste gå att åka skidor”.
Skistar har avböjt att medverka.
I klippet förklarar Maria Wiezell hur man ska gå till väga om man vill låta ARN pröva avtalet mellan konsument och Skistar.