• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Mellan 1 april och 18 maj i fjol fick ARN in 697 anmälningar. Under samma period i år var antalet anmälningar 1967. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Lynne Sladky/AP/TT

Våg av anmälningar till ARN gällande resor

Uppdaterad
Publicerad

Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämndens reseavdelning har ökat kraftigt i april och maj jämfört med samma period i fjol.

– Vi har noterat en dramatisk ökning sedan corona-krisen inleddes i mitten av mars. Det är en utmaning att hantera det här, säger ARN-chefen Marcus Isgren till SVT Nyheter.

Mellan den 1 april och den 18 maj i fjol fick ARN in 697 anmälningar. Under samma period i år var antalet anmälningar 1967.

Enligt Marcus Isgren kommer det ökade antalet anmälningar att leda till ökade handläggningstider. Myndighetens mål är sedan tidigare att alla ärenden ska avgöras inom sex månader.

– Men det kommer att förlängas med flera månader i genomsnitt, säger Marcus Isgren.

Tror att anmälningarna kommer att fortsätta att öka

För att få ner handläggningstiderna har ARN haft diskussioner med finansdepartementet om att få extra resurser, men ännu har de inte fått något besked. Bedömningen är att antalet anmälningar kommer att fortsätta att öka under året.

– Det har vi sett hittills gäller flygresor som de facto har blivit inställda. Men regeringens reserestriktioner gäller ju bara fram till 15 juli och efter det är det ju massor av resor som är bokade och som ännu inte är inställda, säger Marcus Isgren.

Exempel på anmälningar som kommit in till ARN:s reseavdelning i maj:

  • Inställda flygresor där kunderna inte fått pengarna tillbaka. I ett fall menar kunden att han inte fick veta att hans flyg blivit inställt och att han därför hade rätt till pengarna tillbaka. Han accepterade därför ett tillgodohavande i stället.
  • Utebliven ersättning från bokningsbolaget när det aktuella hotellet stängde. I stället hänvisas kunden till hotellet för återbetalning.
  • Bokning av en campingvistelse samma dag som regeringen gick ut med sin rekommendation om att resor inom landet ska begränsas till mellan en och två timmar. Mannen, som bor drygt fyra timmar från den aktuella campingen ringde för att avboka samma eftermiddag, men nekades återbetalning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.