Teknikutvecklingen för elflyg går framåt och enligt ett av bolagen i branschen kan det första mindre flyget som delvis drivs med el gå mellan Stockholm och Visby år 2028.
Men om elflyg verkligen är svaret på klimatutmaningen råder det delade meningar om.
Fantastisk upplevelse
Statsminister Ulf Kristersson (M) är optimistisk och fick under onsdagen prova på en elflygtur utanför Visby. En upplevelse han beskriver som fantastisk.
– Än så länge pratar vi bara om flygningar på någon timme, men jag tror att det kommer att utvecklas snabbt. Vi vill vara helt utsläppsfria och koldioxidfria i Sverige och då är elflyg svaret, säger han kort efter landningen.
Den miljöpartistiska riksdagsledamoten Daniel Helldén menar att elflyget i dag inte har någon större betydelse. Han tror att det kommer att dröja decennier innan det kommersiellt kan tas i bruk.
– Men den utveckling som finns nu pratar om små flyg som egentligen inte ersätter befintliga flyglinjer. I Sverige skulle jag tro att det dröjer 20–30 år minst, säger han.
Tveksam till klimatnyttan
Jonas Jansson är avdelningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut som har undersökt de samhällsekonomiska konsekvenserna av batteridrivet flyg. Han tror att politikernas olika svar på när elflyget kan komma i gång speglar det osäkra läget.
– Vi vet vad som är tekniskt möjligt men sen ska det fungera kommersiellt också. Där finns det jättestora osäkerheter. Det gör att man kan ha ett ganska stort spann i vad som är rimligt och inte rimligt, säger han.
Han är dock tveksam till om elflyget kommer att få en avgörande betydelse för klimatet i framtiden.
– Elflyget kommer kanske inte att bidra med den stora klimatnyttan, då pratar vi om annan typ av hållbart flyg. Kanske att man på väldigt lång sikt flyger med vätgas eller andra hållbara flygbränslen, säger han.