Den asymmetriska skruven blev i förra veckan en stor snackis på olika Apple-forum. Ett anonymt inlägg på forumet Reddit visade en bild på en skruv med ett konstigt huvud med texten ”en vän tog en bild för ett tag sen på det där fruktföretaget, de tillverkar uppenbarligen sina egna skruvar nu också”.
Spreds på nätet
Ryktet om att Apple var på väg att utveckla en skruv som skulle göra självreparationer omöjliga spred sig snabbt. Flera branschtidningar som Macworld och Wired skrev om saken, och sedan hakade bloggare och allmänhet på via sociala medier.
Men allt var en bluff – arrangerad av det svenska produktionsbolaget Day4. Skruven fanns aldrig utan var bara en datorgenererad bild fotograferad från en datorskärm.
En tankeställare
Enligt Day4:s vd Lukasz Lindell ville man ge världen en tankeställare om hur lätt det är att göra ett rykte till en sanning på nätet.
-Vi ville bevisa att det i går, i dag och i morgon florerar en mängd information på internet som inte är sann, även om det kan se ut så. Vi ville också visa att det kanske är enklare än man tror att få igång ett sånt här rykte om man vet i vilka spakar man ska dra.
-Exemplet med skruven är tämligen ofarligt, men det finns andra värre situationer. På det större planet, till exempel Syrien-krisen florerar det också mängder med information, både från rebellhåll och från regeringsvänliga sidor, ju mer man läser, desto mer förvirrad blir man.
Bad om ursäkt
Day4 följde ryktet från start till mål och kom fram till följande: De flesta nyhetssajter som skrev om saken behöll fortfarande en skeptisk hållning. Men ju längre ut ett rykte når i form av bloggar och sociala medier, desto mer över går ryktet över till en sanning.
I samband med att bluffen avslöjades bad Day4 också alla som kände sig lurade om ursäkt. Men enligt Lukasz Lindell är det bara ett fåtal som i efterhand varit arga.
-Vi har överlag fått väldigt positiva reaktioner, jag har inga exakta siffror men en uppskattning från det jag läst är att 95 procent är positiva till vårt experiment, tycker det ger en tankeställare. Den reaktionen kommer både från konsumenter och media, de vill bättra sig i framtiden.