Interaktiva mobilspel, eldrivna balansbrädor, japanska pinnar, och nu fidget spinners. Att barn fångas av nya pryltrender är ingenting nytt.
– Men det finns en ny kommersiell aspekt, där det hela bygger på att köpa så många produkter som möjligt. Det kan sätta tryck på föräldrarna att möta de behoven, säger barnpsykologen Jenny Klefbom.
LÄS MER: Malmöskola sätter stopp för populära leksaken
Kan skapa social konkurrens
En risk med trendiga prylar är att de kan skapa en orättvisa mellan barnen, enligt Jenny Klefbom. Om det finns barn som får obegränsat med pengar eller saker kan det bidra till en slags social konkurrens.
- Effekten blir ju att de här föräldrarna försöker hjälpa sina barn genom att höja deras status på bekostnad av andra barn. Det är ett ogenomtänkt beteende, och skapar utanförskap för de barn som kanske inte har råd, men också för de barn som har mest, säger Jenny Klefbom.
Vuxnas ansvar att sätta gränser
Istället har de vuxna ett ansvar att hjälpa barnen att begränsa sig, eftersom barnen själva ofta inte kan bedöma vilken nivå av konsumtion som är rimlig.
– Man kan inte gå in i det här som förälder och bara säga ja, köp fler! Även om leksaken är billig så gäller det för vuxna att förmedla en livsvisdom till barn, att man inte kan göra av med alla sina pengar på en produkt som kanske blir passé om ett par veckor, säger Jenny Klefbom.
LÄS MER: Snurrande leksak säljer slut i butikerna
Reklam ofta manipulativ
Trender som fidget spinners sprids fort via sociala kanaler, och marknadsföringen är ofta direkt riktad mot barn och unga. Bland sökresultaten på Youtube finns flera videor där barn själva visar upp sina fidget spinners, och ofta är videorna sponsrade av företag som säljer leksakerna. Men det förstår inte alltid barnen, menar Jenny Klefbom.
– När ett barn ser en video med en cool amerikansk kille som rekommenderar en produkt så ligger det ekonomiska intressen bakom. Barn utsätts för en ganska manipulativ marknadsföring.
LÄS MER: Leksak fängslar unga – men brittiska skolor är skeptiska
Rådet: prata om reklam
Jenny Klefboms bästa råd till föräldrarna är att ha en konversation med sina barn om hur reklam och marknadskrafter fungerar.
– Det här är mycket större än bara fidget spinners, det rör hela samhället. När butikerna säger att alla produkter är slut för att efterfrågan är så stor så kan det också vara ett försäljningstrick, till exempel. Det här behöver barnen få förklarat för sig.