Miljöpartiet har länge varit det parti som väljarna uppfattat som det bästa alternativet, men på sedan partiet hamnade i regeringsställning har förtroendet sjunkit, det visar flera opinionsundersökningar. Samtidigt har förtroendet för Centerpartiets miljöpolitik ökat. Men på många områdena har partierna helt olika syn på vad som är grön politik.
Skatt på flygresor
Förra veckan meddelande regeringen att en flygskatt kommer att införas nästa år. Biljetter inom Sverige blir 80 kronor dyrare och utlandsresor upp till 430 kronor dyrare.
Parterna har vitt skilda uppfattningar huruvida det är rätt väg att gå när det kommer till att minska utsläppen.
– I dag är flyget är helt obeskattat till sina miljökostnader till skillnad från bilen, bussen och fartygen. Då är det självklart att flyget måste bära sina egna miljökostnader, sa Isabella Lövin.
Annie Lööf instämmer att det är rimligt att resenärer är med och betalar för de utsläpp som flyget bidrar till, men att den flygskatt som nu kommer införas inte kommer få någon märkbar positiv klimateffekt. Hon skulle istället lyfta fram möjligheter för flyget att använda biobränslen.
– Vi vill istället få in det här i detta i det europeiska och det internationella systemet, så att det verkligen ger effekt för klimatet, sa hon.
– En annan viktig del när vi pratar om flyget är att se till att vi inte konkurrerar ut möjligheten att faktiskt bo i landsbygden. Sverige är ett långt land och vi behöver flyget och då måste vi göra allt vi kan för att ställa om bränslet i flygtanken till mer biobränsle.
Transporter och avgaser
När det gäller minska utsläppen från lastbilar vill MP införa en kilometerskatt, en så kallad vägslitageavgift.
– I dag betalar godstrafiken på järnväg banavgift, gods som transporterad på sjöfart betalar farledsavgift, men tung lastbilarna och långtradarna som färdas på våra vägar betalar ingen vägslitageavgift. Därför missgynnas gods som går på järnväg på miljösmart sätt.
Både Centerpartiet och MP vill att det ska bli billigare att köpa bilar som släpper ut lite avgaser och dyrare att köpa sådana som släpper ut fler. Men C vill satsa ännu hårdare på den linje och har föreslagit en högre, så kallad bil-och lastbilsbonus än MP. Att införa en avgift för tunga transporter har Annie Lööf inte mycket för.
– Problemet med den avgift som miljöpartiet lagt fram är att den beskattar avstånd: oavsett om det är en klimatsmart ny lastbil, eller en smutsig dieselvariant från 70-talet så är avståndet detsamma, och det är inte klimatsmart. Det här handlar om en symbolskatt, snarare än att minska utsläppen.