Bygget har varit omdebatterat sedan start och både SD och M har tidigare sagt nej till den rödgröna regeringens miljardsatsning. Enligt Ekot beräknas projektet kosta uppemot 400 miljarder kronor. Arbetet med banorna pågår, även om de inte väntas stå klara än på många år. Sträckorna som är på tal är Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
Numera är alla partier på högersidan emot bygget rapporterar Sveriges radio. Under måndagen lämnade de in den motion som är ett svar på övergångsregeringens skrivelse om nationell planering för transportinfrastruktur enligt Ekot. I motionen framförs omfattande kritik mot projektet. Man skriver bland annat att en satsning på höghastighets järnväg ”riskerar tränga undan andra viktiga investeringar”.
Oro bland tågbolag
Tågbolagen SJ och MTRX har tidigare uttryckt oro inför vad maktskiftet skulle kunna betyda. Bolagen menar att de åtgärder som M och SD tidigare lagt fram ”inte är tillräckliga”.
– Politiken måste kunna göra både kortsiktiga satsningar, som underhåll och fyrspår, och långsiktiga satsningar, som nya stambanor för höghastighetståg, menar Filip Johansson, vd för MTRX.
Även SJ har tidigare uttryckt oro för att politiken ska återupprepa gamla misstag och prioritera väg- och flygtrafik över tågtrafiken. Något som man menar har lett till att tågtrafiken i Sverige i dag saknar sin kapacitet.
Trafikverket har tidigare sagt till SVT:
– Vi jobbar utefter de uppdrag vi får från regeringen, men så länge vi inte får nya besked, kommer arbetet med stambanorna att fortsätta, säger han, har Trafikverkets presschef Bengt Olsson tidigare uppgett.