Besöksnäringen kämpar med att hitta rätt personal efter pandemin

Publicerad

Hotell- och restaurangbranschen har börjat återhämta sig efter pandemin. Men ett annat problem har uppstått. En stor del av arbetskraften har försvunnit från branschen och konkurrensen om den personal som finns kvar är tuff. 

Över 50 000 anställda inom besöksnäringen har tvingats lämna sina jobb under pandemin. Nu har läget vänt och branschen är istället i desperat behov av arbetskraft. På bemanningsföretaget Restaurang-assistans jobbar man hårt med att hitta ny personal att fylla på bemanningspoolerna med. 

– En arbetsdag i dagsläget består till väldigt stor del av rekrytering och intervjuer, betydligt mycket mer än vad det gjorde innan pandemin, säger Johan Storsletten, ansvarig för kökspersonal. 

Kompetent personal saknas

Men det är inte så enkelt som att det finns många jobb och få arbetssökande. Tvärtom visar Arbetsförmedlingens statistik att antalet inskrivna arbetslösa som i första hand söker jobb inom hotell och restaurang fortfarande är högre än antalet lediga jobb, även om det har sjunkit sedan förra året.

Istället menar både Arbetsförmedlingen och arbetsgivare att problemet snarare handlar om att de arbetssökande inte matchar den erfarenhets eller utbildningsnivå som efterfrågas. Michaela Larsson är vd på Restaurang-assistans:

– Utmaningen just nu är att det är mer kompetent personal som saknas. Det finns mycket folk som vill jobba men det är oftast de lite högre tjänsterna det är brist på. Och det är ju svårt om du inte är utbildad kock att börja jobba som kock imorgon, säger hon. 

Dåliga arbetsvillkor

Flera aktörer i branschen samarbetar för att för att försöka täcka personalbehovet och möta de kompetenskrav som efterfrågas.

– Vi har jobbat mycket med arbetskraftsinvandring och nyanlända och har samarbetat tätt med migrationsverket tidigare, det ska vi fortsätta göra. Sen handlar det om att utbilda och det är ju den stora pucken egentligen.

Men även om ny personal kan hittas och utbildas finns också ett annat problem. Hotell- och restaurangfacket tror att dåliga arbetsvillkor kan vara en orsak till att många lämnat branschen under pandemin. Johan Storsletten är själv tidigare kock:

– Som bemanningsföretag kan vi locka med flexibiliteten, att inte enbart jobba kväll eller helg för att man jobbar inom restaurang eller hotell. Sen är det självklart en lönefråga också. Men det är en bransch med små marginaler så det är svårt att trycka upp lönerna för mycket, då kommer inte branschen fungera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.