Miljöorganisationen ICCT har sammanställt förbrukningssiffror för en halv miljon europeiska personbilar och när tillverkarnas siffror ställs mot den verkliga förbrukningen syns ett tydligt gap som växer stadigt. Vid millennieskiftet var skillnaden åtta procent mellan uppgiven förbrukning och verklig. År 2013 hade skillnaden vuxit till i genomsnitt 38 procent.
Tänjer på gränserna
Alrik Söderlind, chefredaktör Auto Motor och Sport, har följt utvecklingen under flera år.
– Det beror på att det finns så mycket pengar att tjäna på att leverera låga siffror och alla tillverkare i Europa har ett miljömål uppsatt.
Men Söderlind menar att bilfabrikanternas sifferexercis inte är jämförbar med Volkswagens fusk, dock tänjer det på gränserna för tillåten manipulation till det yttersta.
Falska miljöbilar
Så kallade miljöbilar utmärker sig genom att ha särskilt stora gap mellan verklig och uppgiven förbrukning. Här är skillnaden större än det genomsnittliga gapet på 38 procent. Eftersom bilarna miljöklassas utifrån tillverkarnas uppgifter innebär detta att vissa bilmodeller felaktigt klarar sig under utsläppsgränser och därmed klassas som miljöbilar.
– De drar i alla fall inte så lite som de lovar. De släpper ut mycket mer koldioxid än vad kravet för en miljöbil är, så mycket är säkert, säger Alrik Söderlind och fortsätter:
– Vi låter oss luras, vi vill så gärna leva i en värld som är bättre än den verkligen är, säger Alrik Söderlind. Men det här kostar de europeiska bilägarna miljardbelopp.
Biltillverkarna kan påverka testresultaten
Regelverket ger tillverkarna stort spelrum att manipulera den bil som ska testas. Nedan följer exempel på hur de kan manipulera bränsleförbrukningen.
- Göra bilen lättare genom att exempelvis plocka ur baksätet
- Slå av batteriladdningen
- Optimera motorstyrningen för låg förbrukning
- Använda speciell motorolja
- Justera däcken så de har extra lågt rullmotstånd och pumpa dem stenhårt
- Tejpa över dörrspringor och handtag för lågt luftmotstånd
- Endast använda en bana med en speciell asfalt vid rulltestet
- Välj en dag med optimal temperatur där medvinden ska vara den maximalt tillåtna vid testet
Det värde som på detta sätt fastställs blir den uppgivna bränsleförbrukningen, och den är mycket lägre än den verkliga förbrukningen.
Källa: Transport and Environment