• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Blufftjänster lurar unga på pengar genom reklam på Google och Youtube

Uppdaterad
Publicerad

”Oroa dig inte för de kostnader du ser – allt kommer vara gratis”, säger rösten i en reklamfilm på Youtube. Reklamen försöker lura in unga Fortnite-spelare i en bluff.

Längst ner, i finstilt text, står det: ”Genom att klicka på KÖP godkänner du en prenumeration på 200 kronor i månaden”.

– Det här är otroligt sofistikerat. De gör det med vetskapen om att de lurar många unga, säger Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Fortnite är ett av världens mest populära onlinespel, särskilt bland barn och unga. Enligt skaparen Epic Games finns över 250 miljoner konton registrerade. Det är gratis att ladda ner – företaget tjänar istället pengar genom att spelare betalar för en onlinevaluta, v-bucks, som kan användas inuti spelet.

Epic Games har varit tydliga med att v-bucks endast får köpas av dem. Ändå har det byggts upp en stadig bluffverksamhet kring spelet, även i Sverige.

– Det handlar bland annat om bedrägliga konton och folk som blivit lurade att skicka pengar, säger polisen Lotta Mauritzson.

Bluffsidor annonserar på Google

En snabb Google-sökning på ”free v bucks” ger över 112 000 000 resultat. Flera av Google-annonserna i topp är bluffsidor, och Youtube-reklamen som SVT Nyheter har undersökt leder även den till en bluffsida. Men trots den oerhörda mängden tror inte Lotta Mauritzson att bedrägerierna är lika organiserade som de verkar.

– Jag har i nuläget inga uppgifter om att det skulle vara organiserad brottslighet bakom det, och jag har inte heller hört att det rönt särskilt stora framgångar, säger hon.

För att hindra bedrägerierna måste vuxna bli bättre på att utbilda unga i att vara källkritiska, menar Mauritzson.

– Vi kanske tänker att barn är duktiga på att förstå nätet, men källkritiken finns inte där på samma sätt, säger hon.

Youtube tar bort reklamfilmen

När SVT Nyheter kontaktar Google så väljer de att ta ner reklamfilmen från Youtube. Företagets svenska kommunikationschef, Joakim Larsson, menar de att de hela tiden utvecklar nya metoder för att få bort vilseledande reklam.

”Annonsbedrägerier är en löpande utmaning för oss. Under 2019 tog vi ner cirka 2,7 miljarder annonser som på olika sätt bröt mot reglerna, alltså 5 000 annonser per minut, och det arbetet fortsätter”, säger han i ett mejl till SVT.

Lotta Mauritzson uppmanar privatpersoner att alltid anmäla så fort de ser annonsbedrägerier på Google och Youtube:

– Google är en jättestor spelare och behöver ofta få in flera anmälningar för att ta ner något. Vi gör ju också det, men här är folkets kraft mycket starkare.

SVT har försökt kontakta företagen bakom bluffannonserna men inte fått nått svar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.