När Karin Eklund och hennes sambo bokar boendet i Nizhny Novgorod via bokningssajten Booking.com ser allt normalt ut. En stor säng, badrum och fönster.
Väl på boendet märker de att något blivit väldigt fel. Rummet består enbart av en strippstång och en svart lädersoffa.
– Jag blev jättechockad. Jag trodde inte det var sant. Det här var inget hotell, det var en bordell, säger Karin till SVT Nyheter.
Karin går sedan till incheckningsdisken för att reklamera, då hon ser en man kliva ut ur ett rum med två halvnakna kvinnor.
På disken ligger ”menyer” på olika sexuella behandlingar.
”Det är oetiskt”
Efter en diskussion med personalen är de tvungna att hitta ett nytt boende istället – en timme utanför staden. De får inga pengar tillbaka, men hotellet erbjuder dem ett annat rum för det dubbla priset.
Karin och sambon har sedan dess varit i kontakt med bokningssajten, som till en början inte ville kompensera – varken för rummet eller bokningsavgiften.
– Det som är så frustrerande är att Booking.com förmedlar den typen av plats. De måste ha någon koll på vad de har för typ av hotell. Det är oetiskt.
Booking: Vi ska stödja kunden
På bokningssajtens hemsida kan man läsa gästrecensioner på hotellet. Där ser man andra besvikna gäster som haft liknande erfarenheter som Karin.
Booking.com säger i en skriftlig kommentar till SVT Nyheter att de vill hjälpa Karin Eklund att få ersättning från hotellet.
”Vår övergripande målsättning är att ge våra kunder snabb och enkel tillgång till transparent och gedigen information som ger kunder möjlighet att hitta den vistelse som är precis rätt för dem på det mest sömlösa sättet.
I det mycket sällsynta fallet att vi upptäcker potentiella oegentligheter till det sätt ett boende presenterar sig, oavsett om det är deras foton eller de faciliteter som de hävdar att erbjuda, tar vi saken seriöst och försöker göra justeringar så att de noggrant stämmer överens med våra kunders förväntningar. Vi gör just det i detta fall och ser dessutom till att stödja kunden för att få återbetalning”, skriver de.