Booking.com ger sken av att det ges stora rabatter på hotellrumspriser om du bokar rum via deras sajt trots att du ofta kan hitta samma priser på hotellets egen sida. Sedan Plus började spela in sin granskning har booking.com tonat ner exponeringen av rabatterna på sin sida men de överstrukna priserna finns fortfarande kvar.
”Vi optimerar sajten varje dag”
Enligt Aida Uhac, presskontakt på Booking.com, har företaget inte gjort ändringarna på hemsidan som en följd av Plus granskning.
– På Booking.com gör vi tusentals tester varje dag för att optimera den digitala upplevelsen för våra kunder. Hur och var vi visar priser och rabatter som våra partners laddar upp på vår plattform är också något vi ständigt utvecklar för att säkerställa att det framgår tydligt för kunderna, skriver Aida Uhac i ett mejl.
– Som kund kommer du alltid att se samma pris på ett boende oavsett vilken enhet du tittar på, om det är din telefon eller din bärbara dator etc. Hur priser visas kan däremot variera på olika enheter, eftersom vi exempelvis utvecklar och testar hur ett pris ska visas tydligt på en liten skärm kontra en stor skärm.
LÄS MER: Booking.com utlovar falska rabatter
LÄS OCKSÅ: ”I slutändan är det kunden som får betala”
SE ”PLUS GRANSKAR”
I Plus nystartade SVT Play-satsning ”Plus granskar” kan du se hela den första delen av granskningen av Booking.com. Del två sänds den 12 oktober.
Tipsa Plus!
Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.