– Larmföretaget har utgett sig för att vara seriöst och lurat sig in hos andra larmbolags kunder och sagt att man är befintlig leverantör och sen skickat räkningar till kunderna, säger Joakim Söderström.
Enligt Säkerhetsbranschen har larmföretaget, som opererat i västra Sverige, tagit sig in hos kunderna, begärt att få se avtal, fått dem att byta abonnemang och tagit tusentals kronor för service som inte behövts. Företaget ska även ha sålt kameror till äldre personer som uppgetts ha inbyggd falldetektion men som vid kontroll visat sig vara vanliga kameror.
Säkerhetsbranschen vet inte om det rör sig om bedrägerier men menar att kunderna i alla fall blivit vilseledda.
– Det är polismyndigheten som får avgöra vad de gjort sig skyldiga till. Vi värnar om våra medlemsföretag och deras kunder och vill inte att fler ska råka illa ut, säger Joakim Söderström till SVT Nyheter.
Svaret: Kan ha blivit fel i enskilda fall
Larmföretaget svarar i ett mejl till SVT Nyheter att de försöker konkurrensutsätta hemlarmsmarknaden med förmånliga priser, vilket retat upp deras konkurrenter. Företaget menar att det blivit utsatt för falska påståenden som lett till polisanmälan från branschorganisationen. Samtidigt medger företaget att det säkert finns enskilda fall där försäljarna inte varit tillräckligt tydliga i sina kontakter med kunderna.
Säkerhetsbranschen råder nu alla som möter dörrförsäljare som vill sälja larm eller utföra service på produkterna att begära legitimation och kontrollera vad det är för företag och om de är anslutna till branschorganisationen.
– Det borgar för att man är en av de seriösa parterna i branschen, menar Joakim Söderström.