Foto: Lise Åserud/TT

Bris: Allvarligare samtal under jul och nyår

Uppdaterad
Publicerad

Ångest, föräldrar med missbruk, övergrepp. Det är några av de ämnen som Bris, Barnens rätt i samhället, har behövt hantera när organisationen tog emot över 1 000 samtal från utsatta barn som hörde av sig under jul och nyår.

– En del barn som hör av sig berättar om ensamhet. Man kan till exempel känna sig utsatt under julen eftersom skolan och stödkontakter tar paus. För de barn som lever i en utsatt situation blir det extra påtagligt under lov, säger Ellen Hedlund, kurator på Bris.

Från den 21 december till den 6 januari tog Bris emot 1070 samtal från barn i chatter, mejl och telefon.

Samtalsämnen skiljer sig under ledigheter

Antalet kontakter från barn under julledigheterna ligger på samma nivå som de senaste årens, men somliga samtalsämnen är vanligare under jullovet än resten av året. Det kan handla om psykisk ohälsa, familj och familjekonflikter och vuxnas svårigheter med missbruk.

– Våra öppettider är 14-21, och då har vi barn som vill prata i chatt och telefon hela den perioden och det blir längre köer på kvällen. I vår mejl kan vi se att barn även hör av sig på natten, säger Ellen Hedlund.

”Ofta allvarligare karaktär”

Just på jul- och nyårsafton märker Bris att av de barn som hör av sig berättar många om en utsatt situation.

– Även om det kan vara något lugnare just de dagarna märker vi att för de barn som vill prata med Bris har samtalen ofta en allvarligare karaktär. Det kan hänga ihop med att man är extra utsatt när det är ledigt från skolan, säger Ellen Hedlund.

Fakta: De vanligaste ämnena som samtal till Bris handlade om under jul och nyår

Psykisk ohälsa (41%)

Familj & familjekonflikter (29%)

Våld, övergrepp och kränkningar (19%)

Att vara ung (14%)

Vänner (11%)

Samhällets stödinstanser (11%)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.