Fazer arbetar nu för en förändring av retursystemet och har nyligen slutit avtal med butikskedjan Lidl, som till skillnad från andra butiker nu köper in bröd efter behov och sänker priset när brödet börjar närma sig bäst före-datum, istället för att bageriet tar tillbaka brödet.
– Det är en gammal affärmodell, men vi anser att den inte håller längre, eftersom vi har ett tydligt miljömål att halvera svinnet, säger Anna Månsson, försäljningsdirektör på Fazer.
Pågen: ”Skulle bli ännu mera svinn”
Men bagerijätten Pågen, som har närmare 40 % av den svenska marknaden, vill inte ändra på det nuvarande systemet.
– Nej, retursystemet är det bästa för miljön. Vi har inget intresse av att driva returer, men det skulle bli ännu mera svinn ifall vi inte gjorde det, hävdar Anders Carlsson Jerndal, vd för Pågen.
Forskare: Lämna retursystemet
Forskarna på Högskolan i Borås hoppas däremot att fler bagerier och butikskedjor ska lämna det gamla retursystemet och att butikerna istället ska beställa så mycket bröd som de tror ska sälja.
– Vi blev intresserade av att göra den här studien när vi fick veta hur mycket av matavfallet på fabriks- och butiksnivå som är bröd. Nu ska vi gå vidare tillsammans med Världsnaturfonden och arbeta för att försöka minska det stora brödsvinnet, säger Kim Bolton, prorektor på Högskolan i Borås och en av forskarna i studien om brödsvinn.