Lettiska bolaget Fastbunkering och deras oljetanker M/S Zircone började ses allt oftare i svenska farvatten efter Rysslands invasion av Ukraina.
Nu har man en mer eller mindre permanent närvaro strax utanför svensk territorialgräns, men i svensk ekonomisk zon, där man säljer bränsle till framför allt fartyg från den ryska skuggflottan, vilket SVT:s granskning visar.
”Funnit skäl att medge”
Befälhavaren vid fartyget har vid flera tillfällen fått tillstånd från Transportstyrelsen att pumpa över olja till M/S Zircone, så kallad läktring.
”Mot bakgrund av inkommen information har Transportstyrelsen funnit skäl att medge tillstånd för ovanstående läktring”, skriver myndigheten i ett av flera beslut som SVT begärt ut.
Totalt handlar det om miljontals liter olja som pumpats över mellan det ankrade fartyget och andra fartyg.
Enligt Transportstyrelsens föreskrifter så är det tillåtet att bunkra andra fartyg, det vill säga att fylla ett fartygs framdrivningtankar med bränsle, utan tillstånd så länge det sker på en ”plats som är lämplig från miljö- och säkerhetssynpunkt”.
Transportstyrelsen accepterar platsen
Men för att läktra, det vill säga pumpa över större mängder, till exempel fylla upp en oljetankers lasttankar, krävs särskilt tillstånd.
Enligt reglerna kan Transportstyrelsen anvisa om särskild plats, men så har inte skett i fallet med M/S Zircone, utan man har accepterat deras önskan om att läktra utanför Gotland.
Transportstyrelsens beslutsfattare skriver i en kommentar att man följt gällande regler:
”Läktringar (oavsett plats) hanteras på samma sätt. Innan beslut har vi samråd med Kustbevakningen och Sjöfartsverket. Vid samrådet har det inte framkommit några synpunkter på att det inte är ett lämpligt ställe för läktring.”