Oljetanker och Henrik Wachtmeister, forskare energisystem

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det här är en tickande miljöbomb”. Hör forskaren Henrik Wachtmeister om ryska fartygen som tankas utanför Gotland. Foto: SVT

Här tankas ryska skuggflottan – från fartyg utanför Gotland

Uppdaterad
Publicerad

En oljetanker som ligger ankrad utanför Gotland sedan flera månader väcker oro hos myndigheterna.

SVT:s granskning visar att fartyget dagligen pumpar över bränsle till Rysslands skuggflotta i Östersjön.

Natten den 24 mars lägger sig en oljetanker från den ryska östersjöhamnen Primorsk invid den Cypern-registrerade oljetankern Zircone, strax utanför Sveriges territorialgräns, utanför Gotland.

Sedan kopplas slangar ihop mellan fartygen, ute till havs, för att pumpa bränsle från det ena fartyget till det andra.

Servar skuggflottan

SVT har granskat fartygets 56 tankningsoperationer under de två senaste månaderna med hjälp av öppen data över fartygsrörelser.

Merparten av alla tankningar, 52 stycken, involverar fartyg som är på väg till eller från Ryssland. Majoriteten av tankningar berör fartyg som hör till Rysslands så kallade skuggflotta, äldre fartyg som ofta saknar försäkringar.

– Det här är en tickande miljöbomb, säger Henrik Wachtmeister, energiforskare på Uppsala universitet och Utrikespolitiska institutet.

Zircones verksamhet utanför Gotland drivs av det lettiska bolaget Fastbunkering som är en etablerad aktör på bunkermarknaden, men som enligt branschmedia valt en annan väg än konkurrenterna: Man säger inte nej till fartyg i den ryska oljehandeln.

Verksamheten utanför Gotland inleddes efter Rysslands anfallskrig mot Ukraina och är laglig – men oroar svenska myndigheter. Enligt SVT:s uppgifter har marinen granskat verksamheten och Kustbevakningen uppger att man dagligen håller koll på fartyget som uppges ha rysk besättning ombord.

Beviljas tillstånd

Under förra året inledde Kustbevakningen en förundersökning om miljöbrott som tog sikte på att bolaget saknade tillstånd från Transportstyrelsen. Utredningen har nu lagts ner.

– Jag har gjort bedömningen att det inte är värt att begära rättshjälp från Lettland eftersom det inte förväntas leda till högre straff än böter, säger åklagaren Jennie Nordin.

Efter utredningen mot Fastbunkering började bolaget ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen, som hittills beviljat lov att frakta ut miljontals liter bränsle till Zircone utanför Gotland.

SVT har sökt Fastbunkering, se vd:n Alexey Volkovs svar nedan.

Bolaget: Vi tankar fartygen av säkerhetsskäl

Fastbunkerings vd Alexey Volkov har inte gått att nå över telefon men i ett mejl till SVT skriver han att bolaget valt Gotland eftersom det är ett av områdena som deras kunder bett dem att leverera ifrån. Vad gäller säkerheten vid tankningsoperationerna till sjöss uppger han: ”Det är en komplex fråga, men jag kan försäkra dig om att våra bunkerpråmar är fullt licensierade och vår besättning är tränad att hantera alla situationer som kan uppstå till sjöss.”

När det gäller bolagets val att bistå fartyg som handlar med sanktionerade varor från Ryssland pekar han på att EU-sanktionerna tillåter ett visst utflöde av olja från Ryssland och att det därför finns ett behov av bunkerföretag.

”Att bunkra de här fartygen är en fråga om säkerhet till sjöss och att undvika alla former av risker för miljöskador.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.