Det amerikanska företaget Netflix lanserades i Sverige förra hösten, men har nära 30 miljoner användare världen över. Streamingjättens framgång ligger i skräddarsydda rekommendationer, baserat på vad varje användare faktiskt väljer att titta på.
Med tv-serien House of Cards, som hade premiär den 1 februari, har Netflix tagit ett steg längre och använt analyser av tittarnas vanor för egen storskalig tv-produktion.
Algoritmen politiskt drama + Kevin Spacey + David Fincher gav ett sådant utslag att Netflix var berett att betala över 100 miljoner dollar för rättigheterna, skriver tidskriften Wired.
Man kunde helt enkelt se att de som gillade den brittiska miniserien med samma namn från 1990, gärna tittade på filmer med Kevin Spacey i huvudrollen, samt filmer som David Fincher hade producerat.
Köpte två säsonger
Netflix var så säkra på receptet att man struntade i att producera ett pilotavsnitt och satsade på två säsonger direkt, med 13 avsnitt vardera.
– Vi vet vad folk tittar på på Netflix och vi kan med självförtroende förutse hur stor publik en viss tv-serie kommer att få baserat på våra användares vanor, sade Netflix kommunikationsdirektör Jonathan Friedland till tidskriften Wired i november.
Kön, ålder och land är inte viktigt, istället mäter sajten vilka program som startas och stoppas och när det spolas fram eller tillbaka, skriver tidskriften Salon. Varje tryck registreras. Netflix vet inte varför du tryckte på paus, kanske fick du ett sms, kanske gick du ut i köket och satte på kaffe. Det är när tillräckligt många trycker stopp på samma plats i ett program som det börjar det bli intressant. Blev intrigen för komplicerad, blev tittaren uttråkad? Eller är det helt enkelt så att miljoner användare väljer att stänga av för att serien är för dålig?
Billig marknadsföring
Marknadföringskostnaderna för House of Cards har varit minimala eftersom Netflix räknar med att deras rekommendationer, i kombination med att användarna tipsar sina vänner på Facebook och Twitter, räcker.
Ett annat nytt grepp från Netflix sida var att lägga ut hela den första säsongen i ett svep. Analyser visade nämligen att deras användare helst kör maratonsittningar med sina favoritserier.
– Vi ger konsumenterna makten över sin egen upplevelse, säger Jonathan Friedland till Wired.
SVT har sedan länge producerat tv-serier riktade mot unga direkt för SVT Play, som William Spetz, Rebecca och Fiona och Danne och Bleckan. Genom att beställa och lansera programmen på Play har man frihet att laborera med format och publiceringstider, säger Lena Glaser, programdirektör för interaktivt utbud på SVT.
– Men vi tror ändå på att hitta en struktur i det interaktiva. Ibland lägger vi ut ett par episoder i veckan, ibland läggs de ut på ett särskilt klockslag.
Även om SVT Play aldrig har lagt ut alla avsnitt på en gång vill Lena inte utesluta att det skulle kunna ske i framtiden.
– Jag kan se både för- och nackdelar med att lägga ut alla avsnitt. Det man missar är en längre relation med publiken som man får när man lägger ut ett avsnitt i veckan.
Inga detaljerade mätningar
Eftersom Play är en öppen tjänst mäter SVT inte enskilda användare på detaljnivå.
– Det är viktigt att tänka på att alla inte gillar att det noteras vad man gör. Hur man reagerar på det är väldigt olika från person till person, säger Lena Glaser.
Rekommendationer är däremot ett område som kommer att vidareutvecklas i SVT Play, i olika former.
– Dels rekommendationer som baseras på vad vi tror att användarna vill ha, men sen vill vi också presentera sånt som man inte vet att man vill ha.
Magkänsla och analyser
Det går att argumentera för att vem som helst hade kunnat se potentialen i ett politiskt drama som House of Cards. Att tv- och filmbranschen alltid ägnat sig åt att försöka förutse vad tittarna vill ha, med följden att populära skådisar syns i många filmer samtidigt och att framgångsrika filmer om vampyrer eller zombies föder uppföljare på samma tema.
Lena Glaser säger att den så kallade magkänslan går hand i hand med analyser av tv-tittarnas vanor.
– Ju mer vi vet om vad publiken gillar desto bättre. Men sedan behövs magkänslan för att tänka ett steg vidare. Att tänka det som ingen annan tänkt på.
Än är det för tidigt att säga om House of Cards blir den succé som Netflix hoppas på. Även Kevin Spacey och David Fincher har floppar i bagaget.