En kvinna i en ljus skjorta står framför en blå bakgrund, bredvid en broschyr med en gul omslag som har texten ”Om krisen eller kriget kommer” och en illustration av militärrelaterade ämnen. Broschyren är riktad till Sveriges invånare och innehåller information om beredskap vid kriser.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Fem miljoner hushåll får pamflett om hur man gör sitt hem redo för kärnvapen-armageddon”, skriver brittiska Daily Mail. Foto: SVT/TT

Därför skapar MSB:s nya krisbroschyr rubriker världen över: ”Vi är unika med det”

Uppdaterad
Publicerad

”Sverige säger åt medborgarna att förbereda sig för krig. Det skriver den brittiska tidningen Daily Mail.

I internationella medier kopplas MSB:s nya krisbroschyr till det brinnande kriget i Ukraina och ett försämrat säkerhetsläge.

– Jag tror att det är för att vi är unika med att kommunicera direkt med befolkningen om krig och kris, säger Stefan Anering på MSB.

Bland annat har brittiska Daily Mail och den nederländska tidningen HLN kopplat ihop det gula häftet med nyheten om att USA gett Ukraina tillåtelse att använda långdistansvapen, vilket Ryssland kallar att ”kasta bensin på elden.”

– Man ska veta att utskicket är planerat sedan länge så att sammanfaller är ju en slump, säger Stefan Anering på MSB.

Flera andra internationella medier uppmärksammar också utskicket, som BBC, CNN, nyhetsbyråerna AP och AFP.

”Inte första gången”

BBC skriver att broschyren som skickas ut på grund av ett försämrat säkerhetsläge har blivit ”dubbelt så tjock” som den tidigare. Det håller dock inte Stefan Anering med om.

– Den förra var 20 sidor och denna är 32, säger han.

Det är inte heller första gången som MSB:s krisbroschyrer uppmärksammas internationellt, enligt Stefan Anering.

– Vi vill ju att så många svenskar som möjligt ska förbereda sig för kris och krig, så vi är ju tacksamma att den uppmärksammas, säger Stefan Anering.

Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.