På torsdagen kom Elon Musks första uttalande om den svenska strejken mot Tesla. I ett inlägg på plattformen X, som han också äger, skrev han att konfliktåtgärderna är “galenskap”.
Enligt Jon Wahlqvist, redaktör på techpublikationen Breakit, hade uttalandet inte varit normalt om det kom från vilken annan företagsledare som helst.
– Men han är ju inte heller någon vanlig företagsledare. Han har liksom byggt en personkult runt sig själv, säger han.
En kulturkrock
Jon Wahlqvist menar att skillnaderna är stora mellan startupvärlden som Elon Musk kommer ifrån och den industrikultur han nu måste hantera.
– Han kommer från en kultur där man ska kunna ta ett beslut på förmiddagen, och det ska vara genomfört på eftermiddagen. Och det kan ju rimma illa med en svensk modell där vi jobbar mycket med MBL-förhandlingar, säger han.
En annan aspekt av startupvärlden är att dess ledare i dag ofta är stora offentliga personligheter. Elon Musk omges av hängivna fans som älskar när han skriver spontana inlägg som det från i torsdags.
– Han är inte en sådan som pratar i pressmeddelanden, utan han går bara ut och säger sin mening. Och det har skapat en ganska grabbig kultur runt honom, säger Jon Wahlgren.
Kontroversiell kommunikation
Att Elon Musk kommunicerar med omvärlden via X är inget nytt. Hans mer kontroversiella inlägg har fått honom att hamna i hetluften. Tidigare i veckan pausade bland annat Apple sin annonsering på plattformen efter att Musk twittrat antisemitiska konspirationsteorier.
Jon Wahlqvist menar att Musks spontana twittrande också gör det lättare för honom att dela sin opinion på ett sätt som fackföreningarna inte kan. Fackföreningarna har hittills behandlat Tesla som vilket annat företag som helst.
– Musk tycker inte att Tesla är som vilket annat företag som helst. Men ju större man blir, desto mer lik blir man ett traditionellt industribolag, säger Jon Wahlqvist.