De här plattformarna använder unga

Publicerad

Youtube är fortfarande det mest populära sociala mediet bland unga svenskar, men hos 10-talisterna har en ny plattform seglat upp i popularitet: Roblox.

– Det pågår kommunikation med människor som de inte känner, så där behöver man ha koll., säger Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen, i SVT:s Morgonstudion.

Internetstiftelsen har i dag släppt rapporten ”Svenskarna och internet” där man bland annat kartlagt vad som skiljer 90-talisterna, 00-talisterna och 10-talisterna åt i sin användning av sociala nätverksplatser.

– Det finns inga som använder sociala medier mer än 90-talisterna. De är väldigt frekventa användare och de använder många olika tjänster. De använder till exempel Facebook, som man kan se att de yngre inte gör i samma utsträckning, säger Jannike Tillå.

Medan 00-talisterna är mycket på Snapchat och Tiktok har en annan plattform seglat upp för 10-talisterna: Roblox. Spelplattformen, där man bland annat kan spela spel och skapa egna, har blivit mycket populär. Den har också allt mer blivit en kommunikationskanal.

– Det här har blivit ett socialt medium. De unga kommunicerar med kompisar och sådana de inte känner, säger Jannike Tillå.

Hon tycker att föräldrar ska känna till plattformen och ha koll på vad ens barn gör på den. Åldersgränserna på spelen kan variera och många barn spenderar pengar på plattformen eftersom man kan köpa saker.

– Det pågår också kommunikation med människor som de inte känner, så där behöver man ha koll.

Hör vad Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen, säger om ungas internetanvändande i spelaren ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.